Har lite problem med att presentera returdata från ett recordset. Funktionen jag pillar med ser ut enligt nedan. Problemet är alltså raden där resultatet presesnteras. Har testat GetString men får svar att det inte finns något i databasen... men skickar jag en sql-sträng som räknar antalet poster så funkar denna kod utmärkt! Hej nu funkar det lite bättre... vet inte riktigt hur jag ska ha det men nu vet jag i alla fall hur datat ska presenteras. Hej jodå, det vet jag... men menade alltså resultatet från recordsettet... kan jag läsa ner allt i en stäng i ett svep? Fields()-funktionen väljer ju bara att returnera det som jag anger inom parantes, dvs. Fields(1) returnerar den andra tabell-värdet etc. HejPresentation av returdata från databas
<code>
Private Sub searchuser_knapp_Click()
Dim SQLstr As String
SQLstr = "SELECT * FROM ANSTÄLLDA WHERE Personnr=' 123456' "
recordset.Open SQLstr, connection 'ställer frågan
MsgBox recordset.Fields(0) 'presenterar resultatet
recordset.Close 'stänger tabellen
End Sub
</code>
Tacksam för hjälp/svar!
/HempaSv: Presentation av returdata från databas
Testa att ändra
SQLstr = "SELECT * FROM ANSTÄLLDA WHERE Personnr = '" 123456 & "'"
dvs "Fnuttarna såg lite konstigt ut ,saknades mellanslag Personnr=
mvh
Sven Sv: Presentation av returdata från databas
Om jag vill ha alla kolumners data för en post... måste jag då lägga in alla fälten manuellt i en sträng eller kan jag hämta alla på en gång... alltså lägga in alla kolumner som returners i recordsettet direkt i en stäng?
Tack för hjälpen!
MVH
Ja det kan du
SQLstr = "SELECT Personnr,nästa Fält,nästa.. FROM ANSTÄLLDA WHERE Personnr = '" 123456 & "'"
Dvs du skriver in vilka kolumn/Fältrubriker du vill ha med
åtskiljda med kommatecken.
mvh
Sven
Sv: Presentation av returdata från databas
Jag skulle vilja läsa ner resultatet i en textsträng och skicka denne vidare till en klient. Applikationen jag kopplat till databasen är alltså en server och klientet ställer frågan och skickar den som en färdig SQL-sats till servern. Jag vill alltså så smidigt som möjligt presentera resultatet från databasen och ha så lite data som möjligt att skicka.
MVH
Okidoki jag missförstod.
Då får du läsa av SQLRecordsetet med en loop
rs.MoveFirst
Do Untill rs.EOF
tmpStr = tmpStr & rs.Fields(0) & "," & rs.Fields(1) & "," & osv...
rs.MoveNext
Loop
Ungefär enl den principen
mvh
Sven