Hej, Tempstr = "cookies" Hej, Hej Varför söka efter det när det bara är att fråga Os'et?<br> det finns en bra exempel som visar hur man söker efter en file i hårddisken den finns i tips och trix ActiveX är ju ett samlings ord för mer än kontroller. Men jag anat att du menar en ActiveX kontroll. Söka efter fil
Jag vill kunna söka efter en fil som ligger någonstans på någon hårddisk.
Finns det något bra kommando för att söka i olika hårddiskar och olika kataloger?
Den katalog jag letar efter är katalogen "cookies"
Det måste kunna funka på alla win-os.
Tacksam för hjälp.
/AlexSv: Söka efter fil
If Dir(Tempstr, vbDirectory) = "" Then
'** Fanns ej
Else
'** Fanns
End If
/BoSv: Söka efter fil
Japp, men problemet är att jag inte vet om cookie-dir ligger på c: eller d: eller någon annan stans. Jag vet inte heller vart den ligger i förhållande till Windowskatalogen, ex. Win98 ligger den i Windows\cookies, Win2000 ligger den i winnt\profiles\blabla\....
kan man på ett enkelt sätt säka igenom hela hårddisken, även i underkataloger?Sv: Söka efter fil
Ta hem FileFinder från Filarean
http://www.pellesoft.nu/login/upload/t_view4.asp?tid=154
mvh
SvenSv: Söka efter fil
<br>
Klistrain följande kod i en modul:
<code>
Option Explicit
Private Const CSIDL_COOKIES As Long = &H21&
Private Const MAX_PATH As Long = 260
Private Type SHITEMID
cb As Long
abID As Byte
End Type
Private Type ITEMIDLIST
mkid As SHITEMID
End Type
Private Declare Function SHGetSpecialFolderLocation Lib "shell32.dll" (ByVal hwndOwner As Long, ByVal nFolder As Long, pidl As ITEMIDLIST) As Long
Private Declare Function SHGetPathFromIDList Lib "shell32.dll" Alias "SHGetPathFromIDListA" (ByVal pidl As Long, ByVal pszPath As String) As Long
Public Function GetCookiesFolder() As String
Dim Path As String
Dim IDL As ITEMIDLIST
Dim lReturn As Long
lReturn = SHGetSpecialFolderLocation(0, CSIDL_COOKIES, IDL)
If lReturn Then
GetCookiesFolder = ""
Else
Path = Space$(MAX_PATH)
lReturn = SHGetPathFromIDList(ByVal IDL.mkid.cb, ByVal Path)
GetCookiesFolder = Left$(Path, InStr(Path, Chr$(0)) - 1)
End If
End Function
</code>Sv: Söka efter fil
referense är http://www.pellesoft.nu/login/tips/t_view4.asp?tid=535Sv: Söka efter fil
Beror på hur du tänkt använda den. Om du lägger den i en modul i ett ActiveX projekt kommer den bara att kunna anropas inom projektet. Lägger du den i en kontroll eller public klass kommer den kunna anropas även från dessa. Vill du inte att Den ska göra det. Deklarera du bara funktionen som Friend istället för Public. Så kan den bara anropas innefrån projektet.