Hej! Leta rätt på ett program som heter SoftIce, då kan kika på hur programmet ser, beter sig osv.. inne i datorn.. En exe-fil =är= kod. Dock inte vb-kod, utan maskinkod. "Crackare" kan maskinkod. Apploderar !!! Tja, jag kör tåg :-) Hej Jag tackar så hämskt mycket för det svaret Thomas! Jag förstår vad du menar. Det finns ett otal programmeringsspråk, säkert uppemot 50-60 stycken vanliga. Sedan kommer utvecklingar (bara från C har det kommit flera hundra!), som bygger på tidigare. Maskinkoden, eller assembler-koden som jag föredrar att kalla det (påvisar skillnad senare), som skapas när man generar ett program är beroende på följande saker: Se kod i exe fil!
När men skriver program i VB, kan man göra om de filerna man gör till exe filer. Vad jag undrar är om man kan göra tvärtom, så men kan se kåden i en exe fil?
Hur gör annars Crackare?
Anders!Sv: Se kod i exe fil!
Sv: Se kod i exe fil!
Att återfå vb-koden från en exe-filen är omöjligt därför att... hmm... låt mig försöka mig på en liknelse...
Säg att du skriver en låt och kladdar ner den på ett notblad. Låt oss säga att notbladet är källkoden. Sedan sätter du dig vid pianot och spelar in låten på ett kassettband. Du ger sedan kassettbandet till någon annan och behåller noterna för dig själv. Ljudinspelningen är exe-filen. Det går inte att stoppa den i någon maskin och få ut ett likadant notblad som det du skrev in. Men om någon musikaliskt begåvad person får ljudinspelningen (dvs en "crackare") så kan han lyssna sig till vilka toner det är, och han kan förstå din låt (programmet) utan att ha tillgång till ditt notblad (vb-koden). Dessutom, om han också känner till notsystemet (vb) så kan han gissa sig till hur ditt notblad ser ut och ta fram ett som liknar ditt, som kanske till och med låter likadant om man spelar det. Men! Det kommer aldrig att se likadant ut som ditt notblad. För i ett notblad, precis som i vb-kod, finns information som inte kommer med när låten spelas/programmet blir till exe-fil. Och eftersom den informationen inte finns där kan den naturligtvis inte tas fram därur.Sv: Se kod i exe fil!
Hoppas att du har ett jobb där din pedagogik får göra sig gällande...
/MartinSv: Se kod i exe fil!
Jo, faktiskt. Har precis dragit ner 5562 ton malm från Gällivare till Boden med ett av världens starkaste lok. 10000 hästkrafter.
Men man behöver vara lite pedagogisk mot resenärerna ibland, så de förstår vilket tåg de ska åka med och varför en försening har uppstått.
Fast jag har jobbat på en internetsupportavdelning tidigare, men nuförtiden håller jag bara till på såna här ställen och försöker hjälpa folk.
Jag tycker det är kul att sitta och programmera och hålla på med datorer. Det är en hobby jag har och jag sysslar bara med datorer för att det är kul, och jag vill gärna fortsätta att ha det så. Därför vill jag inte ha det som huvudsysselsättning.Sv: Se kod i exe fil!
>Därför vill jag inte ha det som huvudsysselsättning.
Man kan säga att du "spårat ur"
Ha det
SvenSv: Se kod i exe fil!
Med andra ord betyder det att Crackare är väldigt duktiga musiker..:) Nä jag bara skojade!
Tack!
En fråga till! Den där maskin koden. Ser den lika dan ut oavsett vilket språk den ursprungligen är skriven i eller skiljer det sig? Jag vet inte om det är en dom fråga? Jag kan än så länge inte så myket om programering! Och det här med språk. Hur många olika språk finns det ijentligen och vilka är en utväkling av ett annat och om man vill satsa på programering som yrke vilket språk ska man då satsa på?
Det blev vist mer än en fråga, men är det någon som kan svara? Sv: Se kod i exe fil!
Skall du jobba med programmering bör du lära dig något medel- eller högnivåspråk, typ VB, Delphi eller C++. Assembler är bra att kunna, men vad jag vet är det inte speciellt vanligt att det används inom programmering.
Den sista koden före maskinkoden är assembler. I princip alla program som utvecklas för en PC omvandlas till assembler innan de körs. Assemblerkoden är olika beroende dels på vilket språk man skrivit ursprungskoden i och dels på vilket system man skrivit det i.
/Niklas JanssonSv: Se kod i exe fil!
Plattform (processor mao), Kompilator (styr hur koden struktureras samt komponeras), länk-mjukvaran (den som styr vad koden använder för externa resurser och komponerar själva programmet) samt slutligen i extrema fall verktyget som man utvecklat i.
Plattformen (operativsystemet) styr på vilket sätt koden används.
Processorn styr hur koden ser ut, en 386:a klara inte av alla direktiv (kommandon) som en Pentium IV till exempel.
Många säger att Java är plattformsoberoende, det innebär att ett java-program som är kompilerat på en windows-dator går att köra på en macintosh, detta beror på att Java använder en egen form av maskinkod som en så kallad VM (Virtiual Machine) kan tolka, en VM är en mjukvara som reltidstolkar javas maskinkod (inte assemblerkod utan maskinkod!) på den plattformen du sitter. Rent teoretiskt kan man alltså bygga en VM på en ABC 80 som tolkar javakod.
Assembler-kod är kod som man skriver per processor och oftast även per OS. Det är den lägsta nivå man kan programmera en dator med. Ett par exempel på assembler skulle kunna vara följande:
6502, 6510 (Commodore 64)
'flimmrar med ramens och bakgrundens färger
sei
flimmer:
inc $d020
inc $d021
jmp flimmer
386 (funkar på alla pc-maskiner med DOS eller windows):
;Sätter skärmen tilll 320 x 200 med 256 färger
mov eax,13h
int 10h
rts
Maskinkoden "komponeras" olika av olika kompilatorer men kommandona är alltid de samma.
Nåja det om maskinkod, hur många språk det finns??? MASSOR, men kan man ett är många andra ofta inte så svåra att lära sig vid behov.
Om du vill programmera proffesionellt så behöver du lära dig flera språk men att ha ett som huvudinriktning när du börjar är inte så fel. Jag har ett par förslag på språk med framtiden för sig:
C# (Microsofts mutation mellan C++ och VB)
Java (Plattformsoberoende och kommer säkert att finnas länge)
VB.NET (Lättlärt och ganska kul)
VB6 (Lättlärt, dock på väg ut)
C, C++ (mycket bra om man vill jobba med hårdvarunära programmering)
Delphi (Pascal-baserat, rätt snabbt, i övrigt vet jag inte så mycket om det)
Assembler (Ett "måste" om du vill jobba med riktigt tunga prylar)
Dessutom är SQL aldrig fel att lära sig oavsett vilket språk du än väljer av ovanstående. SQL är ett språk designat för att välja information ur en databas och de flesta som jobbar som utvecklare kommer i kontakt med det mer eller mindre ofta.
Vilket språk du väljer att lära dig är helt upp till dig själv, men det som är viktigast för en programmerare att lära sig är hur man designar sitt program (hur du komponerar alla kommandon) för ett bra utresultat, kan du det på ett bra sätt så blir språken i sig bara olika dialekter och olika direktiv.
Hoppas jag lyckades få saker lite klarare iaf.
*reserverar mig mot eventuella sakfel*