Hur kan jag göra en tidsbegräning för användandet av mitt program till säg en månads tid? Tack för det. Kan du beskriva lite vad som nu händer. Är det så att när programmet körs första gången så registreas datumet i en registerfil och så kollar programmet hur många dagar efter detta som har gått? Exakt. Det bästa vore också om du krypterar datumet innan du skriver in det i registret, lite mer säkert, då annars är det ganska lätt att bara ändra datumet?Tidsbegränsning
Sv: Tidsbegränsning
Så här brukar jag göra:
Skriver till registret
För ordningens skull så skall man ta bort denna notering om programmet raderas från hårddisken.
Private Sub Form_Load()
Dim Datum As String
Datum = GetSetting("Mitt program", "Startup", "Datum")
If Datum = "" Then
SaveSetting "Mitt program", "Startup", "Datum", DateAdd("d", 30, Date)
Datum = Date
End If
If Date > Datum Then
MsgBox "Testtiden är överskriden !!", vbInformation, "Mitt program"
End
End If
End SubSv: Tidsbegränsning
Sv: Tidsbegränsning
Först begär programmet info från variabeln Datum och eftersom detta inte är registrerat i registret så blir den givetvis tom. Om den då är tom så skriver jag till datum variabeln i registret dagens datum + 30 dagar och nästa gång programmet startas så får den en datum från frågan och denna datum jämförs med dagens datum. Givetvis kan användaren vara smart och backa datumet i datorn och på så sätt manupilera denna kontroll. Detta går också att lösa genom att i ytterligare envariabel spara sista datum som programmet användes och också jämföra den med dagens datum. Det är ganska osannlikt att man alltid ändrar till samma datum varje gång. Du kan också gå ner på tidsnivå om det är så viktigtSv: Tidsbegränsning
/Johan