Hej jag vet inte hur man anropar en label (tror man gör det me dnågot i stil med <code>GoTo labelx</code>,eller hur man definierar en label. hugh..... Detta borde svara din fråga:Hjälp med GoTo funktionen.
Jag har sett något om att omdirigera till ett radnummer(<code>GoTo Line 35 </code> men förstår inte hur man får reda på radnr.Sv: Hjälp med GoTo funktionen.
Snälla använd inte goto funktionen annat än till felhantering.
GoTo är en styggelse som lever kvar sedan basicens begynnelse.
Då var det ofta så att man använde radnumrering när man skrev sin kod.
Ex.
10 for x=1 to 5
20 print x
30 next x
40 goto 10
Det som hände var att om man inte numrerade raderna med tillräckligt stort avstånd 10,20,30 osv eller kanske mer så var det jobbigt att klämma in ny kod mitt i nånstans. Detta kunde man exempelvis lösa med GoTo.
Men idag lär man knappast behöva GoTo om man programmerar ordentligt, annat än för felhantering.
On Error Goto ....
/peter.hSv: Hjälp med GoTo funktionen.
Radnummer är såhär:
1
a = a + 1
MsgBox Str$(a)
If a > 5 Then End
Goto 1
"labels" är såhär:
hejsan:
a = a + 1
MsgBox Str$(a)
If a > 5 Then End
Goto hejsan
'Fungerar alltså precis likadant som radnummer, labels introducerades i QuickBasic 1.0 i DOS (har jag för mig) p.g.a att programmen blev mer lättläsliga.
Sen finns GoSub också:
1
GoSub 2
MsgBox "Nu är vi på 1"
End
2
MsgBox "Nu är vi på 2"
Return
(Return tar en tillbaka till raden efter GoSub kommandot.)
Kopiera koden och lägg in den i Form_Load.
P.S. GoSub kan såklart också användas för labels.
P.S. 2: Med en label så menar jag INTE en textremsa som man kan lägga in på en Form, labels som jag menar är helt kodbaserade och behöver inte deklareras på något sätt (linjenummer behöver inte heller deklareras).