Jag vet att det jämt kommer frågor om Format-funktionen, men sökningen verkar inte fungera, och av någon anledning kraschar alltid hjälpen när jag kör standardfunktioner. Hej Det har jag provat. Tyvärr funkar det inte som jag vill ha det. Aha! Tackar så väldigt.Format()
Nåväl, hur funkar Format ?
Låt säga att jag har en double - d, som innehåller 3.25E+12.
Jag vill ha detta utskrivet med 3 decimaler:
3.250E+12
Hur ser formatsträngen ut?
Tack på förhand.
/Niklas JanssonSv: Format()
Label1.Caption = Format$(3.25E+12,"0.000")
I ditt exempel kanske du hellre vill ha det så här
Label1.Caption = Format$(3.25E+12,"0.###")
Mvh
SvenSv: Format()
Använder jag:
Format$(3.25E+27,"0.000")
får jag 27 nollor efter. Jag vill ha det skrivet på formen
"3.250E+27"
Det måste ju gå på något sätt.
Skälet till att jag behöver göra så här är att jag har en graf, med två koordinataxlar. Dessa har min- och maxvärden, som man kan ändra på i en annan form.
När jag ska ta fram de tidigare värdena vill jag ha med ett visst antal värdesiffror, men om det är alldeles för små tal - typ [0.0000003, 0.0000004], så kan jag inte använda min nuvarande:
txtValue(XMin) = CStr(Int(frmMain.XMin*1000)/1000)
Jag behöver alltså kunna skriva ut både små och stora värden med ett bestämt antal värdesiffror.
/Niklas JanssonSv: Format()
Jag har inte testat den än, men jag antar ändå att den inte gör exakt som jag vill. Jag vill ju nämligen ha ett speciellt antal decimaler också. Om det finns något speciellt sätt som jag inte kommer komma på själv vore det käckt om någon kunde hjälpa till med det också.
Egentligen skulle jag vilja ha mittimellantalen (inte väldigt små och inte väldigt stora) som de är, men det får jag väl fixa med en case...
/Niklas Jansson