Skulle behöva lite hjälp med hur man deklarerar egna datatyper i eVB. Vill ha en datatyp enligt nedanstående: Hej Jag tror tyvärr att du inte kan definera egna typer i eVB, har själv försökt utan att lyckas + att jag inte kan hitta ett ord om det i onlinehjälpen... Tyvärr är det nog så att kopilatorn tror att Type är ett variabelnamn och därför protesterar på att det är ett reserverat ord...=( Har också försökt med hjälpavsnittet men hittar inte heller någonting om egendefinierade datatyper. Du kanske kan lagra allt i en sträng? Du kan alltså reservera de x första tecknen i strängen till id-numret? Bara en fundering... Hade en fundering på det... satt just och funderade igenom det... hur det ska funka på bästa sätt... Embedde VB stödjer inte det. Har tagit bort alldeles för mycket. Egna datatyper i eVB
<code>
Public Type Message
MessageType As Integer
MessageBody As String
End Type
</code>
...är denna deklarerad på rätt sätt??? Jag får kompileringsfel som säger att namnet redan finns definierat i eVB, men ändrar jag namnet så har jag fortfarande samma fel. I Visual Basic funkar denna deklaration precis som den ska, men hur blir det i eVB... nån som vet?
Tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få!
/HempaSv: Egna datatyper i eVB
Utan att kunna eVb så tyder det på att de ord du
använder är sk Reserverade Ord.
Public Type Meddelande
MedType As Integer
MedBody As String
End Type
Borde fungera.
Tror
SvenSv: Egna datatyper i eVB
/Johan
PS. Har du missat att det finns ett fint eVB-forum? ;)Sv: Egna datatyper i eVB
/JohanSv: Egna datatyper i eVB
Håller på att skapa en klient-server applikation där klienten är en Pocket PC applikation. Avsikten med den egendefinierade datatypen är att jag ska kunna skicka ett meddelande som innehåller vilken typ av meddelande samt meddelandet... som du säkert förstår av min kod ovan.
Har du något annat tips på hur jag skulle kunna lösa detta problem? Har testat motsvarande program i en applikation där både kllient och server är skrivna i VB, och där funkar det helt felfritt!
/JohanSv: Egna datatyper i eVB
Men tackar för tipset!
Har inte tittat på :Net så mycket än. Men det kan nog vara värt att försöka med det istället. Kan vara så att du har stöd för det under .NET.