Hej. Jag läste datastruktur med Java programmering för ett år sedan ungefär där vi gjorde precis samma uppgift. Vi använde oss av länkade listor som höll informationen i minnet.Någon som har lust med lite Java?
Jag håller på att skapa ett konto, men jag vet inte var jag ska bygga vidare med flera metoder.
Kontot ska också innehålla en sträng som lagrar namnet på kontoinnehavaren (6 Bokstäver). Med kontot ska man också förutom att kunna skapa det, sätta in pengar, ändra på saldot, ta ut pengar samt kolla aktuellt saldo och kontoinnehavare.
Man ska alltså först kunna skapa ett tomt konto där konto innehavaren heter "namn". Sen sätta in 500 kr på kontot och sedan ta ut 350 kr. Man ska kuna fråga kontot om aktuellt saldo och kontoinnehavarens namn samt saldo ska skrivas ut. Sen ska ett konto skapas med ett annat namn på kontoinnehavaren som man sedan ska ta ut 300 kr och sätta in 250 kr. Sen ska man skriva ut namn och aktuellt saldo på det kontot.
Låter snurrigt värre va? Ja, tycker jag med. Det är en uppgift som jag har fått genom skolan jag går på som ska vara klart senast idag. Så jag har lite bråttom.
Det enda tipset jag har fått är att medlemsvariablerna ska vara privata och man ska skriva en konstruktor som tar ett argument och ställer in medlemsvariablerna (saldo till 0 samt namnet till argumentet). Man ska inte kunna få ett negativt saldo utan man bör då få ett felmeddelande på något sätt.
Någon som vågar testa sig på detta?
Koden:
class Konto {
private int Saldo;
private String kontoInnehavare;
public Konto(int saldo, String kontoInnehavare) throws Exception {
setSaldo(saldo);
setkontoInnehavare(kontoInnehavare);
}
public int getSaldo() {
return Saldo;
}
public String getkontoInnehavare() {
return kontoInnehavare;
}
public static void main(String[] args) {
try {
Account ac1 = new konto(0, "Kalle");
Account ac2 = new konto(200, "Kalle-John"); // För långt, genererar ett undantag
System.out.println(ac1.getHolder()+":"+ac1.getKonto());
System.out.println(ac2.getHolder()+":"+ac2.getKonto());
} catch(Exception e) { System.out.println("ERROR: "+e.getMessage()); }
}
public void setSaldo(int saldo) throws Exception {
if (Konto < 0)
throw new Exception("Negativt saldo fungerar inte!");
this.Saldo = saldo;
}
public void setkontoInnehavare(String kontoInnehavare) throws Exception {
if (kontoInnehavare.length() > 6)
throw new Exception("Kontoinnehavarens namn maste vara 6 bokstaver!");
this.kontoInnehavare = kontoInnehavare;
}
}
Fredrik Sv: Någon som har lust med lite Java?
Alltså programmet sparade inte ner på hårddisken.
Jag ser att du ville haft hjälp lite tidigare, tyvärr såg jag inte din fråga förrän idag.
Behöver du fortfarande hjälp?
Skicka mail till
jan.barkstrom@crossnet.se