finns det någon API för att komma åt windows standard sökning.. jag tänker på den sökning som man kan göra i notepad för att hitta vissa ord... ja.. typ.. jag ska ju kunna använda den oxå.. inte bara skalet.. bara så jag slipper göra en egen sökfunktion... ska söka i en richtextbox.. Jag har inte hört talas om någon standardsökfunktion, men det kanske finns... Sökning är ju annars så enkelt att det inte är något problem att göra själv, använd bara InStr(). Detta är en enkel funktion, om du t.ex. vill kunna fortsätta sökningen där du är får du ändra första argumentet i InStr() till föregående lngPos+1. varför funkar inte denna kod? Varför har du med "With frm_main"? Har du deklarerat variablerna? Vad blir det för fel? denna kod ligger i ett nytt fönster.. rtText.text ligger i ett annat.. då måste jag väll skriva With frm_main, eftersom formuläret med rtText heter så.. jag har deklarerat variablerna i en modul.. samlar alla variabler där.. gör dem till Public.. den säger bara att den inte hittar något ord som e samma..Windows standard sök....
Sv: Windows standard sök....
Sv: Windows standard sök....
/JohanSv: Windows standard sök....
<code>
Dim lngPos As Long
Dim strSokstrang As String
strSokstrang = "Hej"
lngPos = InStr(1, RichTextBox1.Text, strSokstrang, vbTextCompare)
If lngPos = 0 Then
MsgBox "ingen träff"
Else
RichTextBox1.SetFocus
RichTextBox1.SelStart = lngPos - 1
RichTextBox1.SelLength = Len(strSokstrang)
End If
</code>
<code>
strSokstrang = txtFind
With frm_main
lngPos = InStr(1, rtText.Text, strSokstrang, vbTextCompare)
If lngPos = 0 Then
MsgBox "ingen träff"
Else
rtText.SetFocus
rtText.SelStart = lngPos - 1
rtText.SelLength = Len(strSokstrang)
End If
End With
</code>Sv: Windows standard sök....