Hej! Hej. Hej När jag hämtar data från databasen läggs den in rätt men sedan när jag klickar på kolumnen med datum i listviewen sorterar den fel..........jag hittar inte ngn egenskap i listview där man kan ställa in datumformat på kolumnen.. man tycker att den borde klara av att sortera efter engelsk datumformat i alla fall Hej Krister! Nu när jag sitter och provar. Om du är ute efter en ren vb lösning med den kunskap du redan har så föreslår jag att du:Sortera i listview efter olika datumformat
Har ett problem med att sortera en listview oberoende av datumformat.
Sortering enligt svenskt datumformat är inga problem..... men när man ändrar datumformat till ex. dd-mm-yyyy sker sorteringen i fel ordning.
sorterar först efter dag sedan månad och sist år. Det jag vill är att sortera efter år månad och dag oberoende av datumformat. Finns det ngn lösning på detta???
/KristerSv: Sortera i listview efter olika datumformat
Utan att kunna testa själv just nu, men en liten tanke...
Är DataFormat = Date på kolumnen ?
/UffeSv: Sortera i listview efter olika datumformat
Mycket snabbt och förmodligen fel
Om du vet att nu är det amerikanskt format skulle
du kunna sorter enl StrReverse.Dvs läsa in dem efter
du gjort StrReverse på datumsträngen . Ungefär så
mvh
SvenSv: Sortera i listview efter olika datumformat
/KristerSv: Sortera i listview efter olika datumformat
Jag har samma problem och undrar också om det är någon som vet om listview kan överhuvudtaget sortera efter olika datumformat. Det svenska datumformatet är enkelt eftersom det följer ascii tabellen, men tex danskt datum som har dd-mm-yyyy som sorterar listview först efter dag,månad och år och engelsk som har mm-dd-yyyy som sorterar listview först efter månad,dag och år. Objektet listview saknar metoden dateformat och ända sättet jag kommer på är att rensa och uppdatera hela listveiw:n vilket tar tid och minne.
Mvh VenniSv: Sortera i listview efter olika datumformat
Allt är ju text, så jag skulle också vilja veta....
/UffeSv: Sortera i listview efter olika datumformat
* Ge ColumnHeader'ns nyckel(key) egenskap samma fältnamnet som den representera
* Öppnar recordset'et med:
- Static Cursors
- ReadOnly
- ClientSide Cursors
* Använd Sort egenskapen på det fält du vill sorter.
* Sedan skriver du bara:
<code>
Private Sub ListView1_ColumnClick(ByVal ColumnHeader As MSComctlLib.ColumnHeader)
Dim rs As ADODB.Recordset
If rs.Sort = ColumnHeader.Key Then
rs.Sort = ColumnHeader.Key & " DESC"
Else
rs.Sort = ColumnHeader.Key
End If
'Lägg till kod eller funktion för att tömma och ladda recordset
End Sub
</code>
Bör sortera datum rätt oavset hur det pressenteras.