hej !! Du kan ju visa summan i en separat textbox vid sidan av griden. Hämta bara summa av de valda posterna via en annan sql-sats. Hej Johan !! HejTDBGrid - hur summera i en grid
I en TDBGrid har jag via en SQL-sats selekterat fram alla poster som matchar ex.vis ett kundnummer.
Griden har en tabell som heter TotalTid, och i denna tabell finns ett antal summor (heltal) vars mängd kan variera.
Jag vill att alla matchande poster adderas till en totalsumma.
Hur gör jag detta ??
Jag har en svag aning om att en sådan funktion skall finnas inbyggd i TDBGrid 6.0. Finns det någon som har erfarenhet om detta ??
ArneSv: TDBGrid - hur summera i en grid
/JohanSv: TDBGrid - hur summera i en grid
Hur skulle en sådan SQL-sats se ut ? Jag antar att man måste "loopa" igenom de selekterade posterna och lägga dessa i ex.vis en array, men detta har jag inte kontruerat tidigare. Kan du ge ett råd, så är jag tacksam .. gärna ett exempel !!
ArneSv: TDBGrid - hur summera i en grid
Om tabellen heter "tabellen", fältet som ska summeras "kr" och kundens id "kundid" kan du använda nedanstående exempel men byta ut "1" mot ditt aktuella kundid.
SELECT Sum(tabellen.kr) AS summa, tabellen.kundid FROM tabellen GROUP BY tabellen.kundid HAVING
(((tabellen.kundid)=1))
Denna SQL-satsen returnerar ett recordset med en post med kolumnerna "summa" och "kundid". Lägg värdet i i kolumnen "summa" i en textbox eller vad du vill.
Lycka till
/Johan
PS. Fick du inte svaret på mailet som jag skickade i morse???