Hur kollar man vad som är markerat i en listbox? i "Lär dig VB 6.0 på 3 veckor" så kollar dom genom att ha en if sats Du kan även kolla vilken post som är markerad genom att använda Man kan väl skriva Ja det går, vilket alternativ man väljer beror helt på vad man är ute efterHur kollar man vad som är markerat i en listbox?
Sv: Hur kollar man vad som är markerat i en listbox?
If lstLista.Selected(0) Then
blabla
Så siffran i Selected() är positionen i listrutan..
(Selected() är en array för lstLista objektet, som VB tydligen skapar själv. Som alla arrayer så går den från 0 till ett mindre än antalet i listan (så om där är 10 poster så går den mellan 0 och 9 (dvs 10 poster).) Värdena är boolean, bara True eller False)
för en listbox som man bara kan välja en sak i så är det lstLista.Text som gäller..
Hoppas det var så du menade, jag är helt inne i Java programmeringen nu. Jag blir galen på det här, sen i höstas har vi läst VB, C, C++ (i typ 2 dagar), VB, JAVA. Det blir rörigt tillslut :)Sv: Hur kollar man vad som är markerat i en listbox?
list1.listindex (ger index för den markerade posten, utgår ifrån 0)
/EmmaSv: Hur kollar man vad som är markerat i en listbox?
Namnpålistan.Text
Jag är ny i Visual Basic så hacka inte för mycket på mig. Om man skriver som ovan så får man fram den text som är markerad. Håller på och skriver ett skript som hanterar återförsäljare och det är vad jag använderSv: Hur kollar man vad som är markerat i en listbox?
i den operationen.
/Emma