Hur gör jag för att kolla om användaren trycker på Ctrl ocg B samtidigt i en RichTextBox? jag vill utföra en funktion när detta görs... Om du vill använda Key eventen för att kontrollera så använder du dig av Shift värdet. Innehåller flagor för shift, alt och ctrl tangent. Juste, tänkte inte på att man kunde göra menyval osynliga :) tack för tipset, kör på det ;) hmm.. det funkar inte att klicka på Ctrl+B även fast jag har satt det på ett menyval, beror det på att menyn inte är synlig? kan man få det att funka ändå på något sätt? jag vill inte att den menyn ska synas nämligen... HejCtrl+B?
Jag får det att funka när man endast trycker på B men jag vill ju att det då ska skrivas ett B i rutan men klickar man på Ctrl+B ska en annan sak hända..
Hoppas någon fattar =)
Tack på för hand!Sv: Ctrl+B?
<code>
Private Sub RichTextBox1_KeyDown(KeyCode As Integer, Shift As Integer)
If KeyCode = vbKeyB Then
If Shift And vbCtrlMask Then
RichTextBox1.SelBold = Not RichTextBox1.SelBold
End If
End If
End Sub
</code>
Annars rekomenderar jag istället att du skapaer en meny. Lägger in komandot och binder "shortcut:" Ctrl+B. Kräver mindre kod. Skulle det istället se ut:
<code>
Private Sub mnuFormatBold_Click()
End Sub
</code>
Nu kommer koden att triggas varje gång Ctrl+B trycks oavset vilken kontroll i formuläret som har fokus. Vill man begränsa detta. Skriver man:
<code>
Private Sub mnuFormatBold_Click()
If Me.ActiveControl Is RichTextBox1 Then
End If
End Sub
</code>Sv: Ctrl+B?
Sv: Ctrl+B?
Sv: Ctrl+B?
Du kan fånga Ctrl + B i KeyPress med
If KeyAscii = 2 Then
b fångar du med