Behöver hjälp med en sökfunktion som inte fungerar. Ska göra ett program som söker efter videofilmer. Koden är klar, men sökknappen fungerar inte. Koden för hela programmet ser ut som följer: När jag kör programmet, skriver in en filmtitel, trycker på "sökknappen", får jag ett s k run-time error. När jag då tittar på koden är raden som börjar med "Data1.Recordset" o s v, gulmarkerad. Jag har undersökt alla namn på knappar, textboxar o s v så att inget är fel ligger där. Knappen för sökfunktionen heter "kknappSok", textboxen (som jag skriver in filmvalet i) heter "SokRuta". Undrar vad som är fel? Data1.Recordset.FindFirst "Filmtitel = '" & SokRuta.Text & "'" Jag känner att jag är "ute och seglar lite". Kan du förklara vad Recordset är. Något som jag missat. Är jättemycket nybörjare!! När du gör en "select * from....." samlas ett resultat i ett "recordset" dvs.. en eller flera poster som stämmer på det villkor du ställer. sorry...det var fel... >Just det! Kom just ihåg att jag har en "dold kod" också (något som Du bör inte använda End! End är ett kommando som stänger ner din applikation på ett mycket fult sätt. Skriv istället Unload Me.Hjälp med sökfunktion!!
Dim Edit As Boolean
Private Sub kknappRensa_Click()
SokRuta.Text = ""
Tid.Text = ""
Videonr.Text = ""
Skade.Text = ""
Inneh.Text = ""
Ar.Text = ""
End Sub
Private Sub kknappAvsluta_Click()
MsgBox "Programmet kommer att avslutas", , "Avsluta Videoteket?"
End
End Sub
Private Sub Form_Load()
If App.PrevInstance = True Then End
End Sub
Private Sub kknappSok_Click()
Data1.Recordset.FindFirst "Filmtitel = '" & SokRuta.Text & "'"
End Sub
Så ser den ut! Databasen är gjord i Access. Alla kopplingar däremellan är gjorda. Ändå fungerar det inte. Mycket tacksam för hjälp.Sv: Hjälp med sökfunktion!!
Sv: Hjälp med sökfunktion!!
Har du ett Recordset ??
<code>
data1.Recordsourse="Select * from databas where filmtitel='" & SokRuta.Text & "'"
data1.Refresh
Data1.Recordset.FindFirst "Filmtitel = '" & SokRuta.Text & "'"
</code>
mvh
/MartinSv: Hjälp med sökfunktion!!
Just det! Kom just ihåg att jag har en "dold kod" också (något som jag behövde enl. någon annan). Den ser ut så här:
Private Sub Data1_Validate(Action As Integer, Save As Integer)
End Sub
Har ingen aning om vad den gör. Kan den ligga och störa på något vis?Sv: Hjälp med sökfunktion!!
Du kan sedan navigera mellan dessa poster med "data1.findfirst", "data1.movenext", etc...
Finns flera bra kurser här på pellesoft om det..
mvh
/MartinSv: Hjälp med sökfunktion!!
heter data1.RecordSet.MoveFirst, data1.RecordSet.MoveNext...etc...Sv: Hjälp med sökfunktion!!
>jag behövde enl. någon annan). Den ser ut så här:
>Private Sub Data1_Validate(Action As Integer, Save As Integer)
>End Sub
Nej, det behövs inte alls. Funktionen innehåller ingen kod och du kan lika gärna ta bort den!
/JohanSv: Hjälp med sökfunktion!!