Jag har gjort ett program som gör en backup från t.ex en bärbar dator till en server. Nu vill jag att det ska synas att det sker en filöverföring. Alltså så lägger jag in en progressbar. Längst upp i koden för backupen talar jag om att en timer ska sätta igång som sköter progressbaren. Men det som händer är att först gör programmet backupen, senad sätts progressbaren igång. Jag vill ju att progressbaren skall arbeta under backupen. Jag ska förenkla det ännu mer. Säg att jag bara vill visa en label med ett meddelande typ "Backupen påbörjad. Då skriver jag. Rättning från min sida, jag skriver naturligtvis Hej Nej ingen loop. Förutom koden i en modul så anropar jag bara med: Eftersom det inte är ditt VB-program som sköter kopieringen så kan det heller inte veta hur långt kopieringen har kommit, det går alltså inte att få fram en progressbar vid denna typ av kopiering. En lösning kan ju vara att göra en loop som kopierar fil för fil, då kan du mellan varje fil ändra värdet på pbaren.Progressbar
Är det någon som vet varför.Sv: Progressbar
Label1.show
och sedan kommer koden för backupen.
Då kör programmet backupen först och först ner den är klar så visas meddelandet och då är ju allt redan klart. Jag vill ju att meddelandet eller animationen skall startas före innan backupen körs.Sv: Progressbar
Label1.Visible = True
men det spelar väl mindre roll.Sv: Progressbar
Det finns väl någon form av loop som kör backupen,
i den loopen skall progressBaren kodas med procent funktion.
Sen kan man också tillägga att pbaren sänker hastigheten markant
i alla fall på min dator 200 Mhz.
mvh
SvenSv: Progressbar
Label1.Visible = True 'Visar meddelandet
dirCopy Från.Text, Till.Text
det är här som programmet först gör backupen och sedan visar meddelandet eller kör progressbaren om jag väljer det istället för att visa ett meddelande.Sv: Progressbar
/Johan