Jag känner till tre lösningar för att koppla upp mot irc via ett web-interface. Ingen av dem kan påstås vara något att hurra över. Den första och den vanligaste är en java-baserad lösning. Den fungerar men är inte open source dvs inte särskilt anpassningsbar. sedan har vi en cgi-baserad lösning. men cgi är uråldrigt och just den här fungerar bara med linux. den sista är flash-baserad och nåt in i helvete avancerad. dvs ingen vidare lösning. skulle egentligen vilja se en till php men nu är det asp vi snackar. Att använda ASP som irc-klient
om man gör en com-komponent som använder en winsock, så borde man rent logiskt kopplas ner eller åtminstonne blir komponenten otillgänglig när sidan är färdiginteprenerad. Den lösning jag funderar på är om man har ett vb-program som sköter själva server-uppkopplingen och som asp-sidan hämtar loggar från via komponenten (eller vanliga text-filer). I vilket fall så måste den ju skicka genom vb-programmet.
är det någon som gjort en befintligt lösning eller har ett råd på vägen??? jag vill helst ha ett så optimerat system som möjligt.