Godkväll! ligger de på samma "plats" i båda databaserna så är det väl bara att läsa in dem i båda listboxarna samtidigt, så attde får samma indexplats i båda listorna. Eller ha en tabell till som innehåller platsen till bilden som hör till den posten? eller nåttDatabas relaterat till textfiler (Notepad), picturebox
Har f.n. en databas bestående av textfiler. Genom att hämta in hela Inf.listan med alla filer till en Listbox kan jag "klicka" på var och en.
Händelseförlopp: Jag har innan skapat en grund Form där flera Labels finns.
Info relaterat till Databasens varje enskild textfil visas då i de olika Labels snyggt och prydligt.
(Detta är en väldigt enkel Databas relaterat till att istället nyttja ex. Excel eller Access.)
Min visionära lösning är att även kunna lägga in en Picture Box i grund Form... Vilket i sig är lätt, men Picture Box ska sedan visa via en annan Databas av bilder, Bmp. Rätt bild till rätt textfil.
Som jag förstått går det inte att spara textfil och bilder gemensamt utan de måste ligga i 2 olika enklare "databaser".
Hur gör man?? Tack på förhand......Sv: Databas relaterat till textfiler (Notepad), picturebox
i skolan band vi ihop 5 tabeller, lärare, lärarekurs, elever, elevkurs, kurser där lärarekurs/elevkurs bara innehöll idnummer som fanns i lärare, elever och kurser tabellerna. på så sätt gick det att binda ihop allt
kanske inte smidigast..