Jag sitter här med en handdator och ska så småningom med hjälp av ett GPRS-pack kommunicera med denna dator med en stationär maskin. Hej okej... Jag har ingen aning om hur varken GPRS fungerar eller hur en TCP-förbindelse reagerar på att bli nerkopplad, men det är väl inget problem att stänga ner TCP-anslutningen i ditt program efter att du har överfört informationen? Det programet jag använder sköter alltsånt själv, Om jag inte vill min handdator och stationära enhet som Klient-Server, utan vill att de två ska uppdatera en och samma databas helt oberoende av varandra... hur kan man så lösa det? Koppling mellan handdator och stationär dator
Funderingarna jag har nu är hur jag ska bära mig åt till detta. Vilken typ av koppling mellan handdatorn och den stationära maskinen ska man använda sig av?? Har nu använt mig av WinSock för att kunna testa applikationerna jag skrivit för vardera dator. Kommer den kopplingen att funka även så småningom??
En annan fundering är på att om jag använder mig av en TCP-anslutning... kommer jag då att vara ständigt uppkopplad, vilket medför att GPRS mister sin "smarta" funktion... så är UDP en bättre lösning... Fast eVB städjer väl inte UDP??... Hjälp!
Tacksam för svar/kommentar!
/HempaSv: Koppling mellan handdator och stationär dator
Jag använder ett program som heter connect server som är ungefär som ett synkningsprogram som man använder lokalt fast detta synkar via internet. Funkar bra, dock lite svårt att använda i bland + att det kosstar pengar.
/jonberSv: Koppling mellan handdator och stationär dator
men du har gjort en TCP-anslutning mellan enheterna då eller?Sv: Koppling mellan handdator och stationär dator
Du har säkert redan tänkt på detta, men för säkerhetsskull skriver jag det ändå. Om datorn står bakom en brandvägg eller NAT kommer du få problem att ansluta till den, den stationära måste alltså ha "publikt" ip och inte ha för hårda brandväggsregler.
/JohanSv: Koppling mellan handdator och stationär dator
Man bara gör precis som man gör när man synkar med kabel, fast man har ett litet program på handdatorn där man väljer vad man vill synka, typ tabeller,programfiler mm. + att man kan läsa av handdatorns status(batteri,minne,cpu mm)
/jonberSv: Koppling mellan handdator och stationär dator
Måste jag ha en applikation som är kopplad till databasen och handdatorn kör igenom? Vad jag förstått så stödjer inte eVB RecordSet. Finns det något annat tip om hur man kan lösa problemet?
/Hempa