Goder afton. Magnus, Hej XL-Dennis, Haha, jag kommer ihåg förra gången du frågade :) Hej Eftersom cd-brännarprogrammet kan åstadkomma detta måste det gå på något sätt, frågan är bara om det finns något API eller om man måste ner och pyssla med drivrutinen... Jag håller med Både JohanD och SvenPon. Är kluven. Hej. Om man kan spärra ejectknappen eller ej beror på drivrutinen till cd-spelaren. Den cd-spelare jag har i ångmaskinen bredvid (486:an) stöder det, och det följde med ett litet dos-program som man körde för att låsa respektive låsa upp ejectknappens funktion. Det jag syftade på med bränning var kanske lite otydligt. Det uppstår när jag gör en kopia från CD-spelaren till CD-brännaren. Efter det att kopieringen är klar och den vanliga cd-spelaren har stannat så går det inte att öppna den vanliga cd-spelaren förrän man har stängt av programmet. Tjena! Hej. Inte VB men C-kod finns på http://groups.google.com/groups?q=%22eject+cd%22+prevent+windows&hl=sv&selm=01bcc237%24c1a50ae0%24017b7e92%40dave&rnum=1 Ulf M:s Tack allihopa! Hej. Skickade upp det i filarean. Lade med koden åxå. Hej. Härliga tider, då kanske inte hoppet är helt ute om att göra en applikation i VB då! =) Om någon är intresserad hittade jag ett tips om detta programmet i senaste numret av DMZ: http://download.com.com/3000-2094-7761008.html?tag=lst-0-5 Hmm.. jag kan inte ladda ner det utan att först behöva fylla i nåt skumt om mail-forwarding.. Nån som lyckats? >/me gissar att det var Garath som frågade DMZ ;)Låsa CD eject? "löst"
Är det någon vänligt sinnad själ som vet om man på något sätt kan låsa CD-spelarens ejectfunktion från ett program byggt i Visual Basic?
Jag skulle behöva göra det.
Alltså så att eject-knappen på CD-spelaren inte fungerar. Utan att man måste "ejecta" den från programmet.
Mvh
MagnusSv: Låsa CD eject?
Jag vet dessvärre inte svaret men troligtvis är du hänvisad till en "workaround" med API.
Däremot väcker din fråga en enorm nyfikenhet hos mig om under vilka förhållanden en sådan åtgärd är nödvändig.
Mvh
XL-DennisSv: Låsa CD eject?
Jag misstänkte ockå starkt att det skulle behövas inblandning av API. Hoppas på att hitta en fungerande modell för det.
Varför det behövs.. Ehmm. Jag hade tänkt att den förste som frågade skulle vinna boken "Vi föräldrar till småbarn som fingrar på alla knappar som finns och som gärna vill böja släden till en CD-brännare om vi kommer åt." Men tyvärr har den inte lämnat tryckpressarna ännu.. =)
Mvh
MagnusSv: Låsa CD eject?
Lilleman har alltså inte lärt sig än? ;)Sv: Låsa CD eject?
Tror inte det går. Det ena är en rent elektrisk funktion
dvs en switch. Har inte med mjukvara att göra.
tror Sven utan täckning som vanligtSv: Låsa CD eject?
Sv: Låsa CD eject?
Iofs så kan det ju vara nåt i elektronikväg som gör att det inte går att ejecta CD'n när brännareprogrammet bränner. Pga att skivan snurrar tex eller nåt liknande.
Men..
På min bärbara t.ex. där är det helt omöjligt att ejecta CD'n med ejectknappen medan linux installeras. Även om CD'n inte snurrar just då.
Så det vete tusan om inte jag håller mer på att det ska gå.. Men om det går från VB eller med ett API det vet jag ju förstås inte.. ?=)Sv: Låsa CD eject?
Jag TROR att det är så att du måste låsa cd-spelaren.
Du kan inte ta hand om eventuella events eller liknade.
Jag har letat runt en del på nätet, men det är ganska tunt med
information om detta.
Det jag har hittat är att på http://hem2.passagen.se/elitkort/
finns en punkt som heter "CD spelaren". Därunder finns tips på
att öppna och stänga cd spelaren med api kommandot mciSendString.
Detta kanske kan vara en väg att spinna vidare på.
Lycka till
/UffeSv: Låsa CD eject?
Winapi-funktionerna för cd-spelare känns rätt allmänna (typ "play", "pause" och "stop"), så jag tvivlar på att det där skulle ingå något för att låsa ejectknappen (hittade heller inget vid en snabbkoll).
Att den inte går att öppna när den bränner sköter säkert cd:n själv utan datorns inblandning, eftersom den vet att den bränner.
Så, jag tror det är något du får kolla upp med tillverkaren av cd-spelaren.Sv: Låsa CD eject?
/JohanSv: Låsa CD eject?
Har som dom flesta andra inget svar på hur du ska gå till väga. Men jag är däremot helt övertygad om att det är möjligt. Titta bara på Linux som ofta (vet inte om det är jämt, men tror det) låser CD'n när du har mountat upp den. Eftersom det är möjligt där är det också möjligt i andra OS. Frågan är bara om det finns något API som klarar av detta eller om du måste sätta dig och skriva helt nya funktioner.
MvH JonasSv: Låsa CD eject?
Ytterligare en länk som man kanske kan komma vidare med ?
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/iosguide/hh/iosguide/lockcd_1mjr.asp
/UffeSv: Låsa CD eject?
/COSv: Låsa CD eject?
>http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/iosguide/hh/iosguide/lockcd_1mjr.asp
verkar ju bra! Jag är dock inte särskilt bra på C++ direkt, men...LÖST!
Det fick bli C++ till sist.
Ganska enkelt faktiskt när man bara greppade konceptet.
Finns intresse av att använda filerna månntro?
jag gjorde en för att låsa och en för att låsa upp.
Skulle ju kunna ladda upp dem i filarean om nån är intresserad.
Mvh
MagnusSv: LÖST!
Vad bra att du fick till det tillslut.
Kan ju alltid vara roligt att se hur man ska göra.
/UffeSv: LÖST!
Antagligen är koden fel och osnygg som bara tusan. Men den fungerar. =)
Både på CD-brännaren och på den vanliga CD-läsaren.
/MagnusSv: LÖST!
Det finns ett VB exempel på hur man öppnar CD'n på
http://www.allapi.net/apilist/example.php?example=Eject%20CD
Även detta exempel använder DeviceIoControl så jag antar att det
"bara" är skillnad på vilka konstanter man använder.
Detta exempel gör skillnad på vilket OS man har. Det kanske är förklaringen till att C++ programmet inte fungerar för alla.
/UffeSv: LÖST!
Och jaa. Jag har ju varit väldans egoistisk när jag gjorde de båda filerna i C++.. Hade inte en tanke på att testköra dem under annat operativ eller ens på annan PC än min egen. =) men men. Koden är fri att modifieras om nån känner för att få det att fungera universellt.
Mvh
MagnusLUCiD
/JohanSv: LUCiD
/MagnusSv: LUCiD
Eftersom personen som frågade heter Peter Johansson så tror inte jag det...
BTW, så lyckas inte jag heller ladda hem det :(
/Johan