Jag har fått en uppgift i skolan att göra en boll som studsar, det ska vara som i verkligheten att den studsar mindre och mindre tills den stannar helt. gör höjden över nederkanten på fönstret till ett värde som du delar med två eller nått, eller ta bort 4 eller nått? Hej Jag kan ge dig lite formler. <br>Studsande boll...?!?
Jag skulle vilja ha lite tips och förslag på hur jag ska göra...Sv: Studsande boll...?!?
Sv: Studsande boll...?!?
Du har ett bra exempel i din Vb6 Samples mapp
Sök efter en mapp som hetter CallDlls,lite osäker
var den ligger i Vb6 samlingen.
Du kan köra sökning på CallDlls.vbp, Kör den så ser du
hur man kan lösa det.
Du kan gå till
http://www.planet-source-code.com/vb/default.asp?lngWId=1
och sök på Bounce eller Ball
Hämta detta exempel
http://www.planet-source-code.com/vb/scripts/ShowCode.asp?txtCodeId=13787&lngWId=1
mvh
SvenSv: Studsande boll...?!?
En perfekt exponentiellt avtagande (dämpad) studs är lite svårare att åstadkomma som en fullständigt koninuerlig funktion. <br>
Det är bäst att simulera energiförluster vid själva studsen, snarare än att simulera luftmotstånd (ganska olinjär svårhanterad funktion).<br><br>
Jag rekommendar detta:<br><br>
<code>
Function Position (t As Double, v0 As Double) As Double
Const g As Double = 9.82
Const gdiv2 As Double = g/2
Position = (v0 - gdiv2 * t) * t
End Function
</code>
<br>
Du får sedan bestämma v0 enligt formeln:<br>
v0=Sqr(2 * g * h)<br><br>
där h är stighöjden.<br><br>
h skall sedan minskas exponentiellt mellan varje studs (h=h0*e^(-t*k) ).<br><br>
Jag vill inte ge för mycket info eftersom det är ett skolarbete :)<br><br>
Återkom om du behöver mer hjälp.<br><br>
/Niklas Jansson