outlook känner av att mitt vbproj försöker sända mail automatiskt o skickar upp en irriterande fråga om det är korrekt, så det blir ändå inte automatiskt. Kan man ta bort den varningsrutan? Hej, Andreas, Tack Andreas för att du hjälpte mig med ett bra svar:) Anders? Eftersom du är, enligt din profil här på pellesoft, exspert på VB så kanske du kan hjälpa mig med det jag vill ha? Jag vill kunna maila en logg på ett bestämt klockslag o datum, hur gör jag? Outlook går ju inte pga denna "mur" av säkerhet. Måste du skicka denna logg via Outlook? Om inte finns det säkert ett antal exempel i Tips & Tricks Självklart måste jag inte det, och givetvis har jag kollat tips o tricks. Enklast är väl att använda CDONTS. Finns massa information om hur du gör det. ;O) Ok, jag har tittat på det lite men inte fått det o lira, vart hittar jag braaaa info om det då? Benny, Vad är det för problem du får? Har du kikat på denna artikeln? Jag får ett felmeddelande i VB som säger: Denna koden fungerar iaf för mig, klistra in i ett formulär med en Winsock-kontroll med namnet Winsock1 och en knapp med Command1. >MÅSTE jag ha IIS på burken för att CDONTS skall fungera? skumt, jag får time out....det MÅSTE va brandväggen här som strular ur det hela... men CDONTS vore ju nått att testa, frågan hur jag hittar det, länken va ju som sagt inte fungerande Bekräftat, brandväggen hos mig hindrar för smtp.... Om du nu hade varit så duktig att titta i Tips & Tricks hur kunde du då missa pelles exempel. [Skicka ett e-mail med MSWINSCK.OCX ]. Visserligen för VB5, men går säkert att modifiera till VB6 >Självklart måste jag inte det, och givetvis har jag kollat tips o tricks. JAG HAAAAAAR KOLLAT I TIPS O TRICKS OCH SETT TIP 166 OCH JAG HAR TESTAT DET MED FELANDE RESULTAT PÅ GR AV MIN BRANDVÄGG SOM JAG REDAN SAGT ATT JAG MISSTÄNKTE OCH REDAN FRÅN START UNDRADE OM DET KUNDE VARA. JAG HAR FÅTT VETA ATT PORT "5 ÄR SMTP OCH DENNA PORT ÄR SPÄRRAD AV MITT FÖRETAG. JAG KAN IAF BE OM URSÄKT OM JAG VARIT SÅÅÅÅÅ KRÄVANDE FÖR VISST FINNS DET MÄNNISKOR HÄR SOM GER RUTTNANDE SVAR..... JAG HAAAAAAR KOLLAT I TIPS O TRICKS OCH SETT TIP 166 OCH JAG HAR TESTAT DET MED FELANDE RESULTAT PÅ GR AV MIN BRANDVÄGG SOM JAG REDAN SAGT ATT JAG MISSTÄNKTE OCH REDAN FRÅN START UNDRADE OM DET KUNDE VARA. JAG HAR FÅTT VETA ATT PORT "5 ÄR SMTP OCH DENNA PORT ÄR SPÄRRAD AV MITT FÖRETAG. JAG KAN IAF BE OM URSÄKT OM JAG VARIT SÅÅÅÅÅ KRÄVANDE FÖR VISST FINNS DET MÄNNISKOR HÄR SOM GER RUTTNANDE SVAR.....OCH JAG HAR REDAN, ETT INLÄGG INNAN DITT TACKAT FÖR ALLAS VISADE INTRESSE, MEN DET VERKAR JU DU INTE SE.....outlook med vb
Sv: outlook med vb
MS har fått myckt kritik för sitt låga säkerhetmedvetande, inte minst när det gäller Outlook.
För att åtgärda problemen har man byggt upp en mur kring Outlook.
Däribland det du nu brottas med.
Nej, mig veterligen går inte det :-(
Mvh
XL-DennisSv: outlook med vb
Jo, men lösningarna är ju inte direkt smidiga...
Om vi installerar SP2 för Office 2000 så kan du överhuvudtaget inte läsa en bilaga och dessutom kan du inte avinstallera SP2.......
I OL2002 måste du använda dig av tredjeparts verktyg eller göra ett registerhack för att ändra på vilka filändelser som är "gröna".
Vad jag menar är att det är bra att MS tar ansvar även för säkerheten i sina verktyg men att det kan ske på ett mer användarvänligt sätt.
Mvh
Det var ju knappast en lång rad obegriplig kod iaf.
Vore ju bra om det gick att gå runt denna "mur" om JAG vill.
Tycker oxå att det e bra med säkerhet men.....Sv: outlook med vb
Ge mig ett konkret exempel....börjar fan ruttna på alla taskiga kommentarer i detta forum...Sv: outlook med vb
http://www.pellesoft.nu/login/articles/asp/cdonts.asp
Tror att det enda du behöver ändra för att få det att fungera i VB är:
Set SMTP = Server.CreateObject("CDONTS.NewMail")
till
Set SMTP = CreateObject("CDONTS.NewMail")
Ett annat alternativ kan vara att använda detta tipset:
http://www.pellesoft.nu/login/tips/t_view4.asp?tid=166
Fast det klarar inte bilagor... Men du kan ju alltid läsa in texten och spara som vanlig text i mailet... Jag har för mig att jag har testat just detta tipset och det ska fungera bra!
/JohanSv: outlook med vb
"runtime error "429"
"activeX component can´t create object"
när jag tetsr CDONTS.
tip 166 får jag inte heller att fungera, men det är möjligt min brandvägg som ställer till det.Sv: outlook med vb
<code>
Option Explicit
Dim Response As String
Function SendEmail(MailServerName As String, FromName As String, FromEmailAddress As String, ToName As String, ToEmailAddress As String, EmailSubject As String, EmailBodyOfMessage As String) As String
Dim DateNow As String
Dim first As String, Second As String, Third As String
Dim Fourth As String, Fifth As String, Sixth As String
Dim Seventh As String, Ninth As String
Dim strRet As String
With Winsock1
If .State = sckClosed Then ' Check to see if socket is closed
DateNow = Format(Date, "Ddd") & ", " & Format(Date, "dd Mmm YYYY") & " " & Format(Time, "hh:mm:ss") & "" & " -0600"
first = "mail from: " & FromEmailAddress & vbCrLf ' Get who's sending E-Mail address
Second = "rcpt to: " & ToEmailAddress & vbCrLf ' Get who mail is going to
Third = "Date: " & DateNow & vbCrLf ' Date when being sent
Fourth = "From: """ & FromName & """ <" & FromEmailAddress & ">" + vbCrLf ' Who's Sending
Fifth = "To: " & ToName & vbCrLf ' Who it going to
Sixth = "Subject: " & EmailSubject & vbCrLf ' Subject of E-Mail
Seventh = EmailBodyOfMessage & vbCrLf ' E-mail message body
Ninth = "X-Mailer: www.datavaxt.se" & vbCrLf ' What program sent the e-mail, customize this
.LocalPort = 0 ' Must set local port to 0 (Zero) or you can only send 1 e-mail per program start
.Protocol = sckTCPProtocol ' Set protocol for sending
.RemoteHost = MailServerName ' Set the server address
.RemotePort = 25 ' Set the SMTP Port
.Connect ' Start connection
strRet = WaitFor("220")
If Len(strRet) > 0 Then GoTo report
'StatusTxt.Caption = "Connecting...."
.SendData ("HELO EnterComputerNameHere" & vbCrLf)
strRet = WaitFor("250")
'StatusTxt.Caption = "Connected"
.SendData (first)
'StatusTxt.Caption = "Sending Message"
strRet = WaitFor("250")
.SendData (Second)
strRet = WaitFor("250")
.SendData ("data" & vbCrLf)
strRet = WaitFor("354")
.SendData (Fourth & Third & Ninth & Fifth & Sixth & vbCrLf)
.SendData (Seventh & vbCrLf)
.SendData ("." & vbCrLf)
strRet = WaitFor("250")
.SendData ("quit" & vbCrLf)
'StatusTxt.Caption = "Disconnecting"
strRet = WaitFor("221")
.Close
Else
MsgBox (Str(.State))
End If
End With
Exit Function
report:
SendEmail = strRet
End Function
Function WaitFor(ResponseCode As String) As String
Dim Start As Single
Start = Timer ' Time event so won't get stuck in loop
While Len(Response) = 0
DoEvents ' Let System keep checking for incoming response **IMPORTANT**
If (Timer - Start) > 15 Then ' Time in seconds to wait
WaitFor = "SMTP service error, timed out while waiting for response"
Exit Function
End If
Wend
While Left(Response, 3) <> ResponseCode
DoEvents
If (Timer - Start) > 15 Then
WaitFor = "SMTP service error, impromper response code. Code should have been: " + ResponseCode + " Code recieved: " + Response
Exit Function
End If
Wend
Response = "" ' Sent response code to blank **IMPORTANT**
End Function
Private Sub Command1_Click()
MsgBox SendEmail("mail.domän.se", "Johan", "johan@domän.se", "test", "johan@domän.se", "Ämne", "meddelandet")
End Sub
Private Sub Winsock1_DataArrival(ByVal bytesTotal As Long)
Winsock1.GetData Response ' Check for incoming response *IMPORTANT*
End Sub
</code>Sv: outlook med vb
Nej, men du måste ha CDONTS. Har för mig att det finns en länk till CDONTS i kursen jag klistrade in länk till, men att länken inte är giltig längre... Någon som vet vart det finns?
/JohanSv: outlook med vb
så jag tackar alla för visat intresse o skiter i detta o tar en kopp java istället:)Sv: outlook med vb
>Ge mig ett konkret exempel....börjar fan ruttna på alla taskiga
>kommentarer i detta forum...
"Kul" kille det här...
+ Hävdar att han har sökt på alla tips vilket han uppenbarligen inte gjort.
+ Är väldigt krävande och börjar t o m ruttna....
+ Dessutom vill ha snabba svar och helt färdiga lösningar som serveras
på en silverbricka.
= Det här är inget gratis supportforum där "kravmaskiner" kan bete sig
hursomhelst.
Ett tack till de som gav dig svar borde väl vara det minsta du kunde ge!
Som sagt, en riktig "kul" kille vars framtida inlägg jag kommer att negligera fullständigt.
Mvh