Hej! Om du kör MS SQL Server föreslår jag att du bygger en stored procedure. Då behöver du bara skicka dina parametrar till databasen och får sedan tillbaka resultatet till programmet. Din stored procedure kan ju då även uppdatera databasen och du slipper ha en massa beräkningar i ditt program. Skulle du sedan vilja bygga ett nytt program eller asp sida så finns ju redan alla beräkningar i databasen.Beräkningar i databas med sql mm
Golfprogram
Jag håller på med ett program, där skall man munna föra sin spelar statestik. Jag har i databasen en del tabeller för ändamålet. Det jag funderar på nu är hur jag skall kunna genomföra en del beräkningar i denna data bas. Det jag vill kunna beräkna är:
1. Spelaren har ett handicap. Detta handicap styrs av de rundor man spelar. Det jag önskar äe en ide på hur jag effektivast kan lösa detta, så att man endast fyller i dagen resutat, sitt tidigare handicap samt golfbanans par och banindex.. Man bör nog förstå handicacpsystemet, för att kunna fårstå vad jag är ute efter.
Vill ni ha en mer utförlig beskrivning så fixar ja detta,
Vilket är lättast? att beräkna med vanlig vb kod eller sql. Hur bör mitt tankesätta vara för att lösa detta.
Någon ide????
/PhinalaSv: Beräkningar i databas med sql mm