Allting fungerade alldeles utmärkt tack. Enda saken som återstår är att kunna visa statusbaren längst ner på en Av Forms. Försökte utläsa av mkt enkla men effektiva kodning. Hej Ja Of course menade jag aktivitetsfältet . Hjärnsläpp här. Det är inte såhär du menar? Hej igen God Morgon Sven Jaha nu är detta testa och svaret är....det funkar perfekt. Har denna fråga dykt upp tidigare. Har försökt pejla både på Tips & tricks, Filarea och Sök på pelle.... Men det är många inlägg och Tips. Kontentan är ju att man försöker finna ett svar på eller flera svar på lösningar den vägen först. Tycker JohanD's lösning är det bästa sättet att lösa det på. Re SvenPon
Option Explicit
Private Sub Form_Load()
'Om nedre baren är aktiverad kommer
'den att ligga över
Me.Left = -15
Me.Top = 0
Me.Width = Screen.Width
Me.Height = Screen.Height
End Sub
Det är ju Me.Height som ska förändras med en pluskordinator förmodar jag. Har testat men funkar inget vidare.. Vad tror Du Baren var aktiverad vid testet. ??? Iövrigt mkt tack Sven...Sv: Re SvenPon
Med baren menar du förmodligen sk Aktivitets Fältet.
Om man klickar för "Alltid Överst" i Start - Inställningar - Aktivitetsfält
så sköter det sig själv.
mvh
SvenSv: Re SvenPon
trots dessa förutsättningar ligger det i en annan dimension.
Det finns flera Forms som ska vara "helskärmade" utom en som ska visa aktivitetsfältet. Däri ligger "problemet".
Man kan ju inte som jag ser ändra villkoret i Properties i VB för bottom och när Din kod används ????Sv: Re SvenPon
<code>
Private Sub Form_Load()
Me.WindowState = 2
Me.BorderStyle = 0
End Sub
</code>
/JohanSv: Re SvenPon
Då kan du skriva så här du multiplicerar Screen.Height med faktor.
Jag kom fram till att 0.96 skulle passa rätt bra.
Option Explicit
Private Sub Form_Load()
'Om nedre baren är aktiverad kommer
'den att ligga över
Me.Left = -15
Me.Top = 0
Me.Width = Screen.Width
Me.Height = Screen.Height * 0.96
End Sub
SvenSv: Re SvenPon
Framförallt den sista versionen av exempelkod verkar vara en bra lösning, ska testa.
Tack.Sv: Re SvenPon
För den här gången är jag i alla fall nöjd
Ha det bra Sven !Sv: Re SvenPon
Finns massa med problem med SvenPon's kod vad händer om man har ICQ uppe?
Maximera fönstret som JohanD föreslår. Fönstret kommer då att ta reda på sin storlek. Samt att följa med om storleken förändras.