Hej, hittade för ett tag sen ett svar på den här siten om den fråga jag nu ska ställa. picturebox.autosize = true Hej, snabbt svar vilket uppskattas, men Hej Använd istället en imagebox med stretch satt till true om det nu är så att du inte måste ha en picturebox Hej Sorry..... läste nog inte frågan så ordentligt :)..... men imagebox e ju bäst där ja =) Hej igen Tjena Sven Har Du testat skriva ut. Tackar det var det här jag behövde behövde inte nödvändigtvis vara Picturebox därförPictureBox relaterat till jpeg-bild
Bakgrunden är att jag inte nu kan finna det omnämnda svaret....
Därför...
Jag ska loada in en bild i en bestämd förvald storlek av PictureBox och så småningom fler skilda bilder.
Frågan.
Via photoshop behandlar jag bilden till viss storlek och pixlar etc.
Vi säger att Imagestorleken är 5 cm lång och 3 cm hög, vilket i det här läget "förenklat" motsvarar den synbara storleken på Picturebox i Form.
Jag använder 180 pixels/inch i Resolution i Photoshop.
Vad jag vill är att slippa dra ner på pixeltätheten eftersom bild och övrigt ska kunna skrivas ut.
Hur får jag Picturebox att "låsa hela bilden inom Picturebox ramen 5 x 3 cm...??, utan att som det nu är, endast en del av bilden syns.
MVH
KennethSv: PictureBox relaterat till jpeg-bild
kan det vara så du menar?? =)
//MartinSv: PictureBox relaterat till jpeg-bild
Det bör väl betyda att PictureBox anpassar sin storlek efter "bildens storlek" vilket är inte det jag vill uppnå. Nej inladdad bild ska anpassa sig efter Picturebox storlek. Så i princip ska jag kunna ladda in hur "stor bild som helst i en PictureBox utan att PictureBox förändrar storleken.Sv: PictureBox relaterat till jpeg-bild
Gammalt kärt problem.Enl min uppfattning går det inte
att tänka i cm ,bättre med pixel, eller möjligtvis twips.
Du kommer att förlora avsevärd kvalitet på bilden när
du ändrar storleken.
Har lagt ut ett exempel på Filarean Programarkivet:Stretch BitBlitter API
mvh
SvenSv: PictureBox relaterat till jpeg-bild
//TSv: PictureBox relaterat till jpeg-bild
>Använd istället en imagebox med stretch satt till true om det nu är så att du inte måste ha en picturebox
Ja det är ju smartare , "tänkte inte på de"
Om du måste ha pictureBox kan du ju lägga in en Image i den.
mvh
//MartinSv: PictureBox relaterat till jpeg-bild
Var tvungen att testa kvalitet.
Det absolut bästa var, PaintShop Pro Resize tex till 50 %.
Därefter Sharpen blev kanonbra.
mvh
Och om så
Vad använder Du för utskriftskvalitet på skrivaren 360 dpi eller 720. Bilden är som regel kanon i bildläge men vid utskrift......
Jag vill tacka alla för mkt snabba svar och intresse
God service..Sv: PictureBox relaterat till jpeg-bild
kodade om och körde Image.Picture1 och Image satt till stretch då kan man ladda in större till pixelomfånget bättre bilder, men fortfarande inom "ramen för Image.
Kanon, meget tack!!!