Hejsan ! Mid() funtionen plockar ut en bit ur en sträng; Tack för hjälpen med din kod. Du kan göra så här tex: Hej igen alla Hej >När jag köpte VB6 så fick jag en kartong med manualer. + MSDN Ok jag kanske inte har letat speciellt mycket men det ända jag kan hitta är hur man öppnar och läser, lägger till samt tar bort ur en textfil. <code> Tack för din kodsnutt hjälpte mig. Ärligt talat - det gjorde jag också... Annars hade jag inte lagt in koden Hjälp på traven!!
Jag behöver lite hjälp på traven så att säga jag vill från vb kunna läsa in en text sträng där jag söker på ett ord eller nummer som börjar vid tecken nr6 tom 13 där efter vill jag plocka ut visa strängar vid olika tecken typ om det fanns tab eller komma men det är en ren sträng från en unix server.
Jag skall sen placera dom olika textsträngarna i div textboxar.
någon som har en liten ide?
Mvh
TobbeSv: Hjälp på traven!!
<code>
Dim strText as string
strText = "Detta är en sträng för att testa Mid() funtionen!"
Text1.Text = Mid(strText , 6, 7)
'(13-6=7)
</code>
<br>
För att hitta en position använder du InStr() funtionen:
<code>
Dim Pos as long
Dim strText as string
strText = "Detta är en sträng för att testa InStr() funtionen!"
Pos = Instr(1,strText, "testa")
If Pos > 0 Then
Msgbox "testa finns vid positon: " & Pos
Else
Msgbox "testa finns inte i strängen!"
End If
</code>Sv: Hjälp på traven!!
Mitt nya problem som jag jobbar på är att stega igenom raderna en i taget i text filen och ev precentera raden i en annan text ruta och där ifrån plocka ut div strängar, kanske inte den bästa lösningen.
Hälsningar
Tobbe Sv: Hjälp på traven!!
<code>
Dim iFil As Long
Dim tmpStr As String
Set cGlobal = New Collection
'öppnar filen
iFil = FreeFile
Open sokvag For Input As iFil
Do Until EOF(iFil)
'läser rad för rad
Input #iFil, tmpStr 'läser in värdt i var tmpStr
'kontrollerar att raden inte är kommenterad, att det inte är en radbrytning eller tom
If Not (Left(Trim(tmpStr), 1) = "'" Or tmpStr = vbCrLf Or Trim(tmpStr) = "") Then
'gör det du ska
End If
Loop
Close #iFil
</code>
/EmmaSv: Hjälp på traven!!
Jag har letat och letat efter referenser alt information om hur man jobbar med textsrängar hittar enbart hur man öppnar och läser till dom.
Så min fråga är var hittar jag t,ex någon bok eller sida som ingående går igenom olicka möjligheter vad man kan göra med en textfil.
Mvh
Ett bara alternativ är att läsa The fucking Manual som
du fick när du köpte programmet.
När jag köpte VB6 så fick jag en kartong med manualer. + MSDN
Har du kollat alla dessa ??
undrar SvenSv: Hjälp på traven!!
Ett tillägg bara, när man köper studentversionen får man inga "pappersmanualer" utan enbart MSDN-skivorna. MSDN är ju förövrigt helt överlägset en vanlig manual enligt mig så det gör ju inte så mycket...
/JohanSv: Hjälp på traven!!
Det jag letar efter är hur jag skall göra för att hoppa till t,ex från rad1 till rad 2 o.s.v detta kan jag inte hitta i mina manualer eller i hjälp filerna
Det jag skall gör är att från en text fil uppdatera en databas från textfilen där jag plockar ut visa värden och dom värderna ligger på typ rad 1 i textfilen ca:250 tecken lång som jag plockar ur, men när den raden är klar så ska man hoppa till rad 2 o.s.v och göra samma sak to end of file.
Eller hur jag bara läser en rad i taget och när den raden är klar gå till nästa rad o.s.v.
Detta har i alla fall jag svårt att hitta hur man skall göra kanske finns det bättre vad vet jag.
Hälsningar
Do Until EOF(iFil)
'läser rad för rad
Input #iFil, tmpStr 'läser in värdt i var tmpStr
'kontrollerar att raden inte är kommenterad, att det inte är en radbrytning eller tom
If Not (Left(Trim(tmpStr), 1) = "'" Or tmpStr = vbCrLf Or Trim(tmpStr) = "") Then
'gör det du ska
End If
Loop
'Ovanstående kod läser filen rad för rad.
</code>
/EmmaSv: Hjälp på traven!!
Jag missade ditt tidigare inlägg
Hälsningar
en gång till... *smile*
Kul att det löste sig
/Emma