hej hej... Vad vill du då ha? med tanke på att det finns 52 måndagar (ca) på ett I excell so finns det en funktion som heter veckodag. tack saw... Jag ber om ursäkt för felstavning(kan inte lova bättring på det), men jag satt på jobbet, och jag trodde att jag kunde hjälpa dig. <code> de där funkar säkert br amen varför ska man använda det när det finns annat? om ja nu har lagt in den redan varöf ska ja ändra? e den bättre? För att Andreas MÅSTE lägga in sina lösningar trots att det redan finns färdiga sådana:-) En fördel(?) med Andreas version är att den anger namnet på det språk som datorn i övrigt kör på. Men eftersom du redan har skrivit in den andra funktionen så det inte så stor idé att byta, generellt tycker JAG det är bättre att använda standardfunktioner, eftersom det inte är lika stor risk att det blir fel. Nu är det väl iofs inte så mycket som kan bli fel i en sån här enkel funktion... jo ja bara undra för den andra funkade ju men den låter iof bra att man kan få det på vilket språk man vill.. Jag måste inte. Jag gör det för att tala om vilka alternativ det finns. Så våra köra besökare inte får för sig att man bara kan lösa det på ett sätt. Tycker du oxå skall börja bidra när du ser att någon glömt en alternativ lösning. Som kanske till och med är bättre. Kära vänner. Det här språket låter inte bra. Förlåt då Andreas:) Datum till dagensnamn
ja som många jobbar med att göra ett tävlingsbidarg till tävling härpå pelle så ja undrar hur man kan få datumet till namnet på dagen?
ex.
Med Date får man ju fram datumet och de vill ja gölra om till tex "Måndag" om det datumet är en måndag...
nånSv: Datum till dagensnamn
år, vilken av dem är det du vill ha datumet till?
Den som ligger närmast i tid?
Den som ligger längst bort i tid?
Nästa?
Föregående?
/EmmaSv: Datum till dagensnamn
Om vi säger att du i en cell har lagt in ett datum, så kan du visa veckodagen så här: =VECKODAG(D2)
Det man då får fram är ett nummer ifrån 1 till 7, som man då kan få fram namnet genom en selectcase.
I dit fall(VB) så har jag för mig att samma funktion heter weckday och du kan använda den på samma sätt.
DVS strDag=weckday(txtDatum)
Select Case strDag
Case 1
dDag="Söndag"
Case 2
dDag="Måndag"
osv
End Select
Label1.caption=dDag
Ungefär så kan man göra. Sv: Datum till dagensnamn
de funkade perfekt förutom en sak... du råkade stava lite fel men de va baraå ändra tll weekday
danke sjön /SimonSv: Datum till dagensnamn
Det viktigaste av allt är att jag själv har fått mycket fin hjälp här, och det var väll på tiden jag kunde hjälpa någon ;-)Sv: Datum till dagensnamn
strDag=Format$(Now(),"dddd")
</code>
Eller:
<code>
strDag=WeekdayName(Weekday(Now(),vbUseSystemDayOfWeek ),False,vbUseSystemDayOfWeek)
</code>Sv: Datum till dagensnamn
Sv: Datum till dagensnamn
Sv: Datum till dagensnamn
/JohanSv: Datum till dagensnamn
jaja tack så mkt..Sv: Datum till dagensnamn
Eller är du för LAT och ENVIS för det?Sv: Datum till dagensnamn
Jag satt på jobbet och gjorde en snabblösning, men det innebär inte att det är det enda sättet att lösa problemet på.
Personligen så tycker jag att Andreas fick till en fin funktion, men jag är säker på att det finns många andra lösningar.
Det är bättre att vi tänker programmerings tekniskt än att kasta okvädes ord på varandra, eller...?Sv: Datum till dagensnamn
Jag lägger faktiskt inte in mina lösningar om det redan finns, enligt mig, bra och fungerande sådana, det är inte lathet direkt och def inte envishet, men jag tycker bara att om någon fått ett fungerande svar så räcker det, finns ju andra att hjälpa.
trevlig helg:)