Hej! Jag testade din kod (+ att deklarerade variabler, men jag testade även utan) och det fungerade alldeles utmärkt, både med tom fil och med enter på slutet... Vad är det som kommer in mer? har du någon mer kod som kan ställa till det? Om du inte har deklarerat variblerna i Suben kan du testa att göra det så att det inte ligger något och skräpar där... Tack! det värkar fungera nu! Hej Hej! Har gjort enligt ovan men har problem med radbrytningar, de försvinner när jag läser in texten!?Problem med att hämta text ur textfil!
Jag har en text ruta vars text jag sparar i en textfil. Problemet är när jag ska hämta texten igen. Är textfilen tum så blir varRad= en sök väg! och även om jag har tryckt Enter efter den sista raden i text rutan så blir det också någon konstig sökväg där? Är det kanske någon som vet varför och hur man undviker detta fenumen?
Kåden för att hämta text ser ut som följande:
Open "C:\textfil.txt" For Input As #1
Do Until EOF(1)
Input#1, varRad
varText = varText & varRad & vbCrLf
Loop
Close #1
Tack på förhand!
mvh
Anders!Sv: Problem med att hämta text ur textfil!
Denna koden testade jag:
Option Explicit
Private Sub Command1_Click()
Dim varText As Variant, varRad As Variant
Open "C:\textfil.txt" For Input As #1
Do Until EOF(1)
Input #1, varRad
varText = varText & varRad & vbCrLf
Loop
Close #1
Text1 = varText
End Sub
/JohanSv: Problem med att hämta text ur textfil!
varText var och är deklarerad som Public varText As String och varRad var deklarerad i Suben som String.
Jag tittade på din kod och ändrade varRad, från String till Variant, och nu värkar det fungera! Men jag förstår inte varför det inte funkar när jag deklarera varRad som String? Skumt!
Tack för hjälpen!
mvh
Anders!Sv: Problem med att hämta text ur textfil!
Förstår inte varför du envisas med att använda Input #1
Kör med Line Input #1,tmpStr 'tmpStr As String
En String med Input #1 förväntar sig att texten är omsluten av "tecken" i
textfilen. En tom rad strular också till det. Kommatecken
byter rad strul strul !
mvh
SvenSv: Problem med att hämta text ur textfil!
Jag kände inte till komandot Line. Men jag provade det nu och det funkade perfekt!
Tackar och bugar!
mvh
Anders!Sv:Problem med att hämta text ur textfil!