Hej! Fråga 1: Glömde en mkt viktig sak i min första fråga... Hej Ska startformuläret stängas om man trycker i huvudformuläret? I sådana fall borde något i stil med "Unload StartForm" i Huvudformulärets Activate-händelse fungera. Svar till bl.a. SvenPon Lite förbättringar SvenPon: >och koden ovan kan skrivas till Tack alla... ska i alla fall testa samtliga inslag med hänsyn även till de olika kommentarerna... >eftersom IT:s version inte gjorde samma sak GAAHHHHHHH, varför säger man något överhuvudtaget!?!?! Man borde lära sig att när man tycker någon gör ett konstigt fel så är det troligtvis man själv som tänker fel ;) Hej Hej jag har pga äkta tidsbrist inte hunnit testa de olika förslagen på lösning.Tidsinställd Form (Obs! Ej bomb...)
Kollade på siten och jag vet att någonstans finns nog svaret..men siten är stor!
Frågan.
Jag vill ställa in tiden på hur länge en alternat flera Form ska visas för betraktaren och sedan återgå till en annan "kontinuerlig" Form som normalt visas hela tiden så länge programmet är aktivt. Tiden jag vill ställa in är ungefär 3 minuter via Timern...men hur. ??
En fråga till..
I Deployment & wizard där projektet kan packas för en Set up. Har kollat om man kan bifoga filer och vistt kan man det, men om säg 800 filer bestående av häften txt och andra hälften .JPG i samma mapp. Som jag ser det måste var och en för sig packas som "All.files" om de ska ingå i Set Upen. Bra lösning ???
Tack på förhand.Sv: Tidsinställd Form (Obs! Ej bomb...)
Sätt timerns intervall på 60000 ms. Skriv sedan i Timer1_Timer()
Static iMinuter as integer
iMinuter = iMinuter + 1
if iMinuter = 3 then Me.Hide
/Elias
Sv: Tidsinställd Form (Obs! Ej bomb...)
Om betraktaren aktiverar HuvudFormuläret ska programmet automatiskt fortsätta. Jag har sett at det finns en del lösningar men ingen har funkat riktigt kanon. Bl.a. i Formulärets Objekt hittar man en del lösningar. Men som sagt.
Ditt svar på min fråga funkade perfekt men jag glömde...detta jag nämnt. Bra lösning ??....Sv: Tidsinställd Form (Obs! Ej bomb...)
Tror att det är detta du vill ha.
I Huvudformens FormActivate
If Timer1.Enbled = False Then
Timer1.Enabled = True
Else
Timer1.Enabled = False
End If
Obs du skall sätta Timer1.Enabled = False i Designläge.
Så tror jag, kom igen om det är missuppfattat.
Fråga 2
>Som jag ser det måste var och en för sig packas som "All.files" om de ska ingå i Set Upen. Bra lösning ???
Har också blivit irreterad på detta.Du måste välja All files
för varje gång du gör Add ,Ser ingen annan kösning.
Skall kolla om jag kan ändra i Setup1 koden så att All.files blir förvald.
mvh
Sven
En liten kommentar till Elias svar.Du skall undvika att
göra variabler Static tex iMinuter .Bättre att du lägger
denna variabel i Formens General Dim iMinuter As Long
Statiska variabler är ett otyg.Lägger sig på Stacken
och försvinner inte när programmet avslutas.
I kommande versioner .net finns inte Static längre.
DSSv: Tidsinställd Form (Obs! Ej bomb...)
/JohanSv: Tidsinställd Form (Obs! Ej bomb...)
Tack för svaren Johan och Sven!
Har ett mkt angenämnt tips... om såvida inte många känner till det:
Istället för Microsofts Package & ...etc använd denna Freeware som jag hittade på nätet inatt.
Där kan man lägga in allt möjligt småfiler ändra engelskan till svenska vid Setipen
Som en extra kredit är den mkt lättförståelig.
Install Maker var namnet på Set Up programmet
Här är Hemsidan http://www.clickteam.com/
och om ngn har en glädje av den så har även lilla jag bidragit med ngt på denna mkt braiga Pelles Soft site.
MVH
KennethSv: Tidsinställd Form (Obs! Ej bomb...)
If Timer1.Enbled = False Then
Timer1.Enabled = True
Else
Timer1.Enabled = False
End If
Dels behöver inte
If variabel = false then
användas utan skriv istället
if not variabel then
och koden ovan kan skrivas till
Timer1.Enbled = not Timer1.Enabled
Detta är kanske inte mycket snabbare men betydligt mycket snyggare!
Hälsningar IvarSv: Tidsinställd Form (Obs! Ej bomb...)
>Timer1.Enbled = not Timer1.Enabled
IT, din kod gör inte samma sak... Den byter värde på Timer1.Enbled oavsett vilket värde den har innan. Detta ställer till problem om formen aktiveras flera gånger (vilket är ganska vanligt och man skulle använda något annat program mitt under programkörningen). Detta borde däremot ge samma resultat...
If Not Timer1.Enbled Then Timer1.Enabled = True
Eller:
If Not Timer1.Enbled Then
Timer1.Enabled = True
End If
I vilket fall är det lite onädigt att sätta varibeln = False om den redan är det. Känns onödigt att hacka om dessa detaljer, men jag kände mig tvingad eftersom IT:s version inte gjorde samma sak ;)
Tackar !!Sv: Tidsinställd Form (Obs! Ej bomb...)
Den gör ju samma sak.
SvenPons version:
If Timer1.Enable = False Then
Timer1.Enable = True
Else
Timer1.Enable = False
End If
Detta innebär att om Enable är falsk blir den sann, annars blir den falsk.
Alltså att man byter tillstånd på flaggan.
Timer1.Enable = Not Timer1.Enable
gör ju exakt samma sak.
/Niklas JanssonSv: Tidsinställd Form (Obs! Ej bomb...)
Men SvenPon:s kod måste ju vara lite skum i sådana fall, den kommer ju omväxlande att starta och stoppa timern när man aktiverar formen, det kan väl inte vara tanken, eller? Jag tog för givet att den bara skulle stänga av timern om den var igång... fast jag kan ju ha missuppfattat frågan också.
JohnD jag analyserade inte så noga,försökte bara att
visa på ett möjligt sätt att stänga av Timer1 när
programmet varit där en gång. Givetvis blir det som
du säger,Varje gång huvudformen activeras kommer Timern
att växla tillstånd. "Ju mer man rotar i en skit ,ju mer luktar den"
mvh
SvenSv: Tidsinställd Form (Obs! Ej bomb...)
Om min fråga var oklar på ngt sätt:
Tänk er ett visningsprogram som har ett formulär som ska vara aktivt så länge inte en betraktare klickar på en knapp för att komma vidare till ett nytt formulär etc.
Betraktaren och likaledes användaren av programmet tycker efter ett antal minuters aktivitet med programmet att han/hon kollat färdigt på programmet. Ok .....
Då går vederbörande därifrån och programmet lämnas i det formulär där han/hon sist befann sig inom. Efter då ca tre minuters inaktivitet ska Formuläret växla om till StartFormuläret.
.....
MVH
Kenneth