Nån som vet hur man kan kopiera text från tex en textbox eller listbox som finns i ett annat fönster (i ett annat program)? Att läsa av text från ett annat fönster i samma applikation är en sak, det kan man göra tämligen lätt genom att bara referera till t ex TextBoxen direkt, t ex: Hej Ahh... låter alldeles perfekt... man får bocka o tacka =) Hej Sven Kopiera info från andra fönster
Hela koder och/eller stora o små tips...
Vet inte vart jag ska börja så alla tips uppskattasSv: Kopiera info från andra fönster
<code>
'Ett formulär existerar som heter 'frmData'
'I detta formulär finns en TextBox som heter 'txtTest'
'Följande kod finns i ett annat formulär
Dim a As String
a = frmData.txtText.Text 'Texten läses från ett annat formulär
</code>
DETTA är dock inte speciellt snyggt då ett formulär refereras direkt via sitt namn. Det är (enligt mig) snyggare att referera till ett specifikt formulär genom att skapa en referensvariabel till det först. Det är heller inte speciellt "snyggt" att referera en TextBox direkt, detta kräver att utseendet på det givna formuläret måste se ut på ett speciellt sätt och försvårar framtida vidareutveckling av formulären... det är bättre att skapa en public property i formuläret och sedan läsa av det önskade värdet via dessa (som i sin tur läser av textboxen eller vad det nu är).
------------
VILL du däremot läsa från givna formulär i ANDRA applikationer så är det lite svårare. Är inte så insatt i detta just nu, gissar på rak arm att man får ta til nå'n API-funktion. Har dock läst nå'nstans att detta är ett bra sätt att göra ett hacking-verktyg då du t ex kan läsa av en textbox för inmatning av lösenord, trots att det bara syns '*':or i textboxen så lämnar den lydigt ifrån sig lösenordet i klartext....
Ett skydd som många applikationer har mot detta är att lösenordet ögonblickligen krypteras efter att det skrivs in och att textboxen därefter inte innehåller lösenordet längre... en liten parantes...
Lycka till!
// QezSv: Kopiera info från andra fönster
Så mycket "bullshit" utan att besvara frågan. !
>Är inte så insatt i detta just nu, gissar på rak arm att man får ta til nå'n API-funktion.
Det innebär att du överhuvudtaget inte hade behövt svara.
Till frågan. Ja det går bra med API SendMessage.
Du måste ta reda på Handlern för det fönster du vill scanna.
Det gör man lämpligen med EnumWindows.Jag har ett exempel
jag gjorde för några år sedan där jag stal info från Telekatalogen
och behandlade i Vb .TextBox och Combo /ListBox går bra.
Jag skicka mitt exempel till dig ons 8/5
mvh
SvenSv: Kopiera info från andra fönster
ThomasSv: Kopiera info från andra fönster
Det exemplet låter intressant är det något som man kan ta del av.
Kan det funka att plocka info från t,ex Bilregistrets sida!!!!!!!
Hälsningar
Tobbe