Har en RichTextBox i mitt program men om man kopierat text från ex. en hemsida så klistras den in med samam font och färg som det är på hemsidan och jag vill att texten som man klistrar in i RTB:en alltid ska vara samma färg och font, all text i rutan ska alltså vara likandan. 'Hoppas detta hjälper. detta funkar bara när man har nån rad text.. har man mycket text, vilket jag har blir det fladdrigt som bara den... Fasen oxå:) jag som tyckte jag löste saken bra:) Du skulle kunna använda Clipboard.gettext (vbcftext) för att klistra in som oformaterad text. Som ex.vis:Textfärgen ska alltid vara svart..
Nån som vet hur jag ska lösa det?Sv: Textfärgen ska alltid vara svart..
Public strfont
Public strfontsize
Public strfontcolor
Public strfontitalic
Public strfontbold
Private Sub Form_Load()
strfont = RichTextBox1.SelFontName
strfontzise = RichTextBox1.SelFontSize
strfontcolor = RichTextBox1.SelColor
strfontitalic = RichTextBox1.SelItalic
strfontbold = RichTextBox1.SelBold
End Sub
Private Sub RichTextBox1_Change()
RichTextBox1.SetFocus
RichTextBox1.SelStart = 0 ' set selection start and
RichTextBox1.SelLength = Len(RichTextBox1.Text) ' set selection length.
RichTextBox1.SelColor = strfontcolor
RichTextBox1.SelFontName = strfont
RichTextBox1.SelFontSize = strfontsize
RichTextBox1.SelBold = strfontbold
RichTextBox1.SelItalic = strfontitalic
RichTextBox1.SelStart = 0
End Sub
'/BennySv: Textfärgen ska alltid vara svart..
nån annan som har nått knep?Sv: Textfärgen ska alltid vara svart..
Det blir inget fladder om man uppdaterar texten EN gång med tex lost fokus eller likn, men det tar ju lite tid iaf...såååå kom igen nu alla besserwissrar(hur det nu stavas), låt oss se hur ni löser detta:) JAG ska iaf gå ut i solen och glömma allt vad datorer heter:)Sv: Textfärgen ska alltid vara svart..
<code>
Private Sub Command1_Click()
With RichTextBox1
.Text = Left(.Text, .SelStart) & Clipboard.GetText(vbCFText) & Right(.Text, Len(.Text) - (.SelStart + .SelLength))
End With
End Sub
</code>
MVH/Kovsky