Hej. Om du har fil-access till servern och mappen där databasen ligger är utdelad ska det fungera med en sökväg liknande denna (alltså inte via webservern, utan windows fildelning): Jag behöver med andra ord bara placera databasen i en mapp som jag delar ut? Ska jag dela ut den så att jag har obegränsad tillgång utan lösenordsskydd? Det borde fungera, men eftersom windowsfildelningen är allt annat än säker borde du begränsa tillgången till endast de ip-nummer som kommer behöva komma åt databasen. Detta är alltså ingen bra metod för att låta många få tillgång till en databas...VB med Access via SQL
Jag använder en access-databas i mitt program som jag styr via sql-kommandon.
Jag har databasen ligger på min egen burk på samma plats som programmet. Allt fungerar bra.
Nu vill jag lägga datasen på en annan burk och få tillögång till den via Internet. Det ska gå. Det vet jag. Men hur?
Använder:
Dim Conn As New ADODB.Connection
Conn.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=//212.217.148.81/test.mdb;uid=Admin"
Dim RS As ADODB.Recordset
Set RS = New ADODB.Recordset
osv....
Jag läste att det bara var att byta ut sökvägen till ett IP-nummer. Men måste den datorn ha en SQL-server installerad? Jag behöver ju inte det när jag kör lokalt, så det borde väl inte behövas, eller?
Ska sökvägen se ut så här om den ligger direkt på en burk vars adress är 185.xxx.xx.xx?
//185.xxx.xx.xx/databasnamn.mdb
Tacksam för svar.Sv: VB med Access via SQL
\\10.20.30.40\min_mapp\min_databas.mdb
Om du inte har access till filen blir det genast mycket svårare, då krävs det något på servern som sköter databasaccess åt dej. Detta ska gå med lite komponenter på servern, men det verkar inte vara någon som har lyckats speciellt bra enligt de diskussioner som har förts tidigare här i forumet.
/JohanSv: VB med Access via SQL
Borde väl bli lättast så?Sv: VB med Access via SQL
/Johan