Som bekant kan man med Adobe 5.0 SDK använda pdf-formatet för utskrift från vb. Detta vad jag förstår, måste gå genom en textfil. Denna textfil skall se ut som följer: Jag använder den printer drivrutin som följer med Adobe Acrobat för att skriva ut .PDF filer. Skitenkelt, kör allt med Printer.print kommandon =) hejUtskrift till en adobe pdf-fil
------------------------------------------------------------------
vessel port ’ detta är namnen på ”field properties” i dokumentet
Utskrift1 Utskrift2 ’ det som skall skrivas ut.
------------------------------------------------------------------
Ett sätt som fungerar är då att använda textstream:
Databasen öppnad och fråga på ordinärt sätt;
Private Sub Command1_Click()
Dim FileSystemObject, TextStream As Object
Set FileSystemObject = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set TextStream = FileSystemObject.CreateTextFile("C:\ TestFiles\data2.txt", True)
TextStream.WriteLine ("vessel" & vbTab & "port") ' fältnamn i pdf-mall
TextStream.WriteLine (rs.Fields(1) & vbTab & rs.Fields(2)) ' skrivs in i ovan fält
TextStream.Close
Anrop till Adobe bas modul ”entrypoint” i Adobe SDK.
End Sub
Men nu till frågan, vilket är bästa sättet att spara till en text fil med vb?
Någon som har använt Adobe SDK 5.0 för utskrift?
Den måste innehålla två rader med tabbar emellan, det är frågan om att hämta ca 75 olika fältnamn och uppgifter som skall in i dokumentet så det blir en ganska lång rad.
//jogSv: Utskrift till en adobe pdf-fil
Sv: Utskrift till en adobe pdf-fil
Om jag inte missuppfattar dig så har du då en pdf-fil som är statisk?
I mitt fall så är det en mall där nya uppgifter skall föras in i " properties field" i mallen från en databas. Problemet är inte att skriva ut själva pdf-filen utan att föra in nya uppgifter i mallens ej statiska fält. Detta går bara att om jag förstår det rätt, att göra med en textfil om inte både mottageren och avsändaren har Acrobat Exchange. Kolla i Adobe SDK 5.0 i InterAppCommunicationSupport avdelnigen samples och "JSObjectAccess" för VB.
//jog