Hej Hej Det är inställningen som var när databasen skapades som gäller, om du inte har skapat databasen själv eller har ändrat efteråt får du skapa en ny databas (med rätt inställningar) och importera den gamla. Hej Okey När man skapar filer genom att högerklicka så kopieras väll en mall? Den mallen kanske har fel sorteringsordning... Har på morgonen skapat en ny databas från access och sedan provkört applikationen. Hej igen,ORDER BY (ÅÄÖ)
När jag hämtar poster från en Accessdatabas och har en SQL-sträng innehållande ORDER BY Namn
så sorteras Å och Ä in bland A, och Ö in bland O
vad kan man göra åt detta så att ord som börjar på Å,Ä eller Ö hamnar i slutet ?
/CurtaSv: ORDER BY (ÅÄÖ)
Det enklaste är ,om du har tillgång till MS Access.
Att gå in under Verktyg - Alternativ - Allmänt
Där kan du ändra till språk Svenskt/Finskt
Hur som helst så skall du ändra till detta språk när du öppnar DataBasen.
mvh
SvenSv: ORDER BY (ÅÄÖ)
/JohanSv: ORDER BY (ÅÄÖ)
Just det JohanD. Jag var tvungen att skapa en DataBas
Med mina Svenska inställningar som test. Den sorterade helt OK
Tog jag däremot Biblio.mdb ,skapad på engelska så går det
tydligen inte att få sorteringen rätt.
Lurigt. Det blir att importera till en ny svensk version.
DSSv: ORDER BY (ÅÄÖ)
Tack för förslagen.
Skall testa under morgondagen.
Ps.
Har skapat databasen själv från början idag, genom att högerklicka i utforskaren och valt "Skapa", "Microsoft Access -databas"
Skall då i morgon skapa databasen direkt via Access och se om det blir någon skillnad
Ds
/JohanSv: ORDER BY (ÅÄÖ) --- (Löst)
Nu fungerar det som det skall, så alla ni där ute skapa inte nya databaser genom att höger klicka i utforskaren om inte problemts effekt önskas.
Tack till alla er som deltagit i lösningen av problemet.
Ibland har man för bråttom, problemet kvarstår.
Det inträffar när jag från vb komprimerar databasen (då skapas en ny databas)
Komprimeringen gör jag med JRO.CompactDatabase.
Tar jag och koprimerar direkt från Access så funkar det igen, men jag vill att applikationen gör denna komprimering, så vad gör man för att få detta att fungera. Har testa på lägga på MDAC_TYP_SV.EXE (version 2.6) på en testmaskin och provkört utan förändring.
/Curta