Hej! Ja det kan man, men du måste även där känna till lösenordet så klart! Det finns egenskaps-inställningar för t ex Datakontrollen där du skriver in användarnamn och lösenord. Tack! I din databas så bygger du en tabell som enbart håller dina lösenord och eventuella användaruppgifter. Tack för svaret! men det var nog inte så jag menade.Databas men PASSWORD?
Jag har en fråga!
Om man har en databas som är skyddad av ett PASSWORD, kan man på något sätt komma åt den via den Data controllen, som alltid finns med i toolboxen. Tror den bara heter Data?
tack på förhand!
mvh
Anders! Sv: Databas men PASSWORD?
Du kan även fylla på med lösenord och/eller loginnamn via programmeringskod under tiden som programmet kör (t ex att användaren skall skriva in namn/lösen i ett formulär som du sedan försöker öppna databasen med).
Datakontrollen är bra för att snabbt få upp enkla exempel på databaskopplingar, men annars är det mycket bättre att använda "ren" programmeringskod direkt med önskade databasobjekt, t ex ADO-objekten (Datakontrollen använder ändå dem bakom kulliserna för dig, så du hoppar bara över ett steg och den "overhead" som datakontrollen innebär...)
Även i dessa fall måste du givetvis känna till databasens lösenord, annars vore det inte mkt till säkerhet va!? :-)
Lycka till
// QezSv: Databas men PASSWORD?
Jo, lösenordet kan jag såklart, har ju själv skapat databasen.
Jag är nybörjare inom programering och har inte vetat fören nyligen att man inte behöver använda data controlerna, utan att man kan skriva koden själv. och efter som jag inte än kan det där med att skriva koden själv. och redan har skrivit ett helt program som använder data controler, vill jag inte gjärna skriva om alltihopa.
Jag skulle väldigt mycker uppskatta om du skulle kunna förklara hur jag ska göra. Jag har prövat allt, men det är inget som tycks fungera. Jag har även letat som en galning efter information om det, men har inte kunat hitta något!
Åter igen Tack på förhand!
mvh
Anders!Sv: Databas men PASSWORD?
Sedan kopplar du ett formulär i din VB App. som hanterar LOGIN och som också innehåller en OK knapp tex. Skriv sedan en villkorsats som reagerar på din knapptryckning och som stoppar in värdena från din/dina textbox/ar i en eller flera variabler. (Beror helt på hur många boxar du har) If... Then... End If
Koppla upp mot databasen!
SELECTERA fram data ur databasens med hjälp av SQL (SELECT * FROM...) och ur den tabell som innehåller uppgifterna. Jämför dem mot värdet/värdena i variablerna. Stämmer de så finns de! Om sant eller TRUE så ladda sidan efter inloggningsverifiering.
Om falskt eller FALSE så ladda en felinformations sida eller inloggningen igen eller annat. Ge dem inte tillträde vad du än gör.
Glöm inte att stänga eventuella Recordset- och Connectionobject efter dig.Sv: Databas men PASSWORD?
Jag har skivit ett program som sparar en massa information i en databas. I programet använder jag data comtroler, av den typen som alltid finns med i värktygslodan när man startar en ny project, finns bara en då,den heter bara Data, Dessa använder jag för att ansluta till databasen. Men nu i efterhand så vill jag skydda databasen med lösenord så att ingen kan komma åt informationen i den mer en genom mitt program! Men saken är den att jag inte vet hur jag ska göra för att, via de data controler i mitt program, kunna ange användar namn och lösenord, så att jag kan ansluta dem till databasen? Jag vet inte äns om det går, men enligt Qezlot som svarade först, ska det ju gå, men jag vet inte hur man gör!
mvh
Anders!