Hej! och vill du visa din form igen efter du har skrivit unload form1 >och vill du visa din form igen efter du har skrivit unload form1 När frågan ändå är på tal: finns det någon vits att FÖRST ladda formen och sen visa den? Typ: Jag har en liten fråga till... Om man aldrig har visat en form förut funkar det fint med >Om man aldrig har visat en form förut funkar det fint med Utifrån de svar jag fått så antar jag då att det inte finns någon som helst vits med att skriva såg ni inte vad jag skrev.... >Utifrån de svar jag fått så antar jag då att det inte finns någon som helst vits med att skriva >såg ni inte vad jag skrev....En liten fråga...
En enkel fråga:
När jag ska öppna ett form skriver jag: form.visible=true
och när jag ska stänga ner det skriver jag: form.visible=false
Nu har jag märkt att när jag gör en exe-fil av detta och startar programmet, kör det och stänger ner det så ligger det processer kvar som kör. Hur kan jag på ett annat sätt skriva att ett form ska öppnas och stängas? Stängas så att det stängs på riktigt och inte bara blir "osynligt"?
Vore tacksam för hjälp
ASv: En liten fråga...
så skriver du bara:
load form1 Sv: En liten fråga...
>så skriver du bara:
>load form1
Nej, då laddas bara formen in i minnet, du får skriva form1.show igen.
/JohanSv: En liten fråga...
Load Form1
Form1.Show
Sett en del exempel där man valt att göra så. Förstår vitsen om det ligger kod mellan raderna som anropar objekt eller procedurer i formen, men annars ..?
/EE *nyfiken*Sv: En liten fråga...
Nu är det så att jag har en "save as"-ruta i mitt program också. När jag använder mig av den och stänger ner programmet då finns det kvar en process som ligger och kör. Jag misstänker att det har med Common Dialogen att göra. Allt annat jag gör i programmet går bra. Inga processer kvar när jag stänger ner programmet men klickar jag på spara som och sedan stänger ner programmet ligger det en process kvar. Hur ska jag göra för att få bort den? Ska jag ta bort Commondialogen på nåt sätt när jag klickar "spara"? Jag trodde att det skedde automatiskt.
ASv: En liten fråga...
Form1.Visible = True
Men när man ska ladda ur en form är det enda rätta
Unload Me
Eller
Unload Form1
Det finns ju även
End
Men det har inte samma urladdningsfunktion...
>När frågan ändå är på tal: finns det någon vits att FÖRST ladda formen
>och sen visa den? Typ:
>Load Form1
>Form1.Show
Ja, man kan ladda en form först, utan att visa den, för att användaren ska "tro" att programmet är snabbt, vilket ju inte är fallet, men man laddar iaf formen före och när den väl ska visas är den ju redan färdigladdad och behöver bara visas med
Form2.Visible = True
/MolleSv: En liten fråga...
>Form1.Visible = True
Anledningen till att det fungerar är att formen laddas automatiskt när man refererar till det om det inte är laddat...
/JohanSv: En liten fråga...
Load Form1
Form1.Show
så länge man inte har någon kod däremellan som man vill köra där formen ännu inte syns (för att det ska verka snabbare, eller för att man ännu inte har behov av att visa)?
Mvh
/EESv: En liten fråga...
om man har gjort unload form1
och vill visa den igen måste man skriva:
load form1
och jag glömde form1.show
/bjSv: En liten fråga...
>Load Form1
>Form1.Show
>så länge man inte har någon kod däremellan som man vill köra där formen ännu inte syns (för att det ska verka snabbare, eller för att man ännu inte har behov av att visa)?
J, det finns andra användingsområden där Load är bra... exempelvis om du har en splashscreen när ditt program sartas så kan du köra Load Form1 där så laddas programmet medans man ser splashscreenen... detta är mycket användbart om man har ett program som tar ett tag att ladda in. Ser betydligt snyggare ut då. Sv: En liten fråga...
>om man har gjort unload form1
>och vill visa den igen måste man skriva:
>load form1
Nej, det måste man i alla fall inte i VB 6.0.
Men argumentet splashscreen var ju faktiskt sant. Där fyller det en funktion och är enklaste lösningen.
/EE