Hejsan! Jag täntke bara tala om att jag löst problemet tack vare att jag inte sparat arbetsboken med den felaktiga formen. Jag fick plocka själva formen från den sparade kopian och kopiera koden från den osparade. Det blev en del pysslande för att göra om de ändringar jag gjort i min form, men nu fungerar det igen i alla fall. >Frågan kvarstår dock: Vad gör man när nåt sådant händer? Du kan även redigera formen utan att öppna den i VB. >Du kan även redigera formen utan att öppna den i VB. >Johan D: vb använder sig också av .frx-filer Hej Hejsan! Många intressanta kommentarer. Kollade upp förslaget att justera i .frm och .frx, och kom fram till att i .frm låg koden och i .frx låg namn och egenskaper för objekten på formuläret.dubbla namn i form
Har råkat ut för ett besvärligt problem ...
Jag har en form med massa etiketter, rutor o annat "kul". En etikett på en "flersida" råkade nu få samma namn som en annan etikett som ligger på själva formen, och VB protesterade inte utan godtog det, tills jag skulle öppna och redigera formen igen. Nu säger VB Editor "Mångtydigt namn har upptäckts: ~" och jag får inte öppna och justera felet!
Vad kan jag göra för att fixa till det?
Jobbar i XL 2000, men tycker problemet känns som mer VB än Office.
Tacksam för svar.
Mvh
/EESv: dubbla namn i form
Frågan kvarstår dock: Vad gör man när nåt sådant händer?
Mvh
/EESv: dubbla namn i form
Man plockar fram senaste säkerhetskopia som togs väldigt nyligen...
/Johan - som har lärt sig att ta backup OFTA...Sv: dubbla namn i form
Kolla i [formnamn].frx (tror jag, har inte VB här. Kolla med andra filändelser).
Där skall det finnas all kod och en beskrivning på allt som finns i formen. Redigera namnet där.
/Niklas JanssonSv: dubbla namn i form
>Kolla i [formnamn].frx (tror jag, har inte VB här. Kolla med andra filändelser).
Om du läser en gång till ser du att detta gäller Excel och inte VB ;) Om det nu är någon som undrar så heter filen man ska redigera .frm OM det nu hade gällt VB.
/JohanSv: dubbla namn i form
>till vad vet jag inte
Jo, har för mig att det är bilder och andra externa filer som sparas i den, men det är i frm-filen man ska ändra om det har blivit något fel på kontrollerna, det är där kontrollerna, dess inställningar och all kod sparas.
/JohanSv: dubbla namn i form
>Johan D: vb använder sig också av .frx-filer
till vad vet jag inte
frx filen kan betraktas som en resourcefil
dvs bilder/iconer som du tar in i Formar Images och PictureBoxar
lagras i denna fil med ett indexnr.
Alltså en mellanlgringsstation.När man sedan kompilera
projektet så integreras denna fil i exefilen.
Sov gott
SvenSv: dubbla namn i form
Hur kommer det sig att VB Editor inte varnar alla gånger? Har det att göra med att etiketterna inte låg "i roten" på formuläret båda två?
/EE