Hej. Hej 1. Kontrollera att du har rätt sökväg. Tack för tipsen. Inget av dom fungerar dock. deltree-funktionen gav bara ett annat felmeddelande. Mystiskt. Det har ju fungerat innan (samma funktion i samma program). Det var en "slump" att jag märkte att det inte längre fungerade. Tyvärr. Inte heller det tipset fungerar. Jag får inget felmeddelande, men mappen låter sig inte raderas. Och ja - jag har provat att skriva in den exakta sökvägen till testmappen, det går bara inte. Det är ingen systemmapp eller liknande som inte går att radera? Har du testat med en annan mapp? Är du administratör i XP eller bara användare? Jodå, jag är administratör. Det är bara en användare - jag. Hej Tack för att ni fortfarande står ut att svara på detta synnerligen knasiga problem. Jag tror mig ha lyckats komma runt problemet. Jag flyttade runt lite kod i programmet, och nu fungerar det hjältligt. Jag tror jag kommit fram till att programmet inte ens får ha sökvägen som ska tas bort i en Global sträng. Eller nåt sånt. Jag vete fasen egentligen. Inte ens den enkla koden "RmDir app.path & "\mapp" fungerade ifall jag hade den mappen öppen i en File-listbox (trots att jag provade att sätta file1.path = app.path innan jag provade att radera). Detta nämdes: Hej Titta vad man får fram med DelTree /?: Mitt lilla dos-fönster påstår att deltree inte finns längre... =/ Får inte Men va f**n, har dom tagit bort deltree i W2K!?! Man ska iaf göra såhär nu:Radera mapp
Jag blir inte klok på min funktion för att radera en mapp. Det har fungerat, ända till jag skaffade Windows XP antar jag.
Jag har ett enkelt program där man kan skapa, använda och radera mappar (programmet använder förstås mapparna som skapats, till att spara filer i), och när jag försöker göra en funktion som ska ta bort en viss mapp, nekas jag, med svaret Access Error. Jag har provat att "släppa" mappen (ingen dir-list som använder den etc), och det finns inga filer i mappen, men det funkar ändå inte.
Koden, i sin enkelhet:
RmDir LCase(sökväg)
Vad gör jag för fel?
/GabrielSv: Radera mapp
Du måste först radera de filer och ev undermappar
som ingår i mappen,innan du kan radera.
Tror jag
SvenSv: Radera mapp
2. Kontrollera att du har rättigheter att göra sånt. (Har själv XP, men jag har inte satt mig in i hur det funkar.)
Annars kan du prova med
Shell "deltree " & sökväg
/Niklas JanssonSv: Radera mapp
Jaja, man får väl ta omvägen via Utforskaren om man ska få bort nån mapp. :-/
Det måste vara nåt med Windows XP. *suck*Sv: Radera mapp
/JohanSv: Radera mapp
För jag är administratör och det fungerar att radera mappar för mig iaf.
//PetterSv: Radera mapp
Som ett litet tillägg kan jag nämna att alla mina program som hanterar mappar (och kan radera dom) inte längre lyckas radera mappar. Uppenbart är det XP som gör det.Sv: Radera mapp
Kan du testa detta exempel för det funkar för mig.
Option Explicit
Private Sub Command1_Click()
RmDir App.Path & "\mapp"
End Sub
'Du behöver:
'en commandbutton
Du måste även spara programmet i en mapp. och i den mappen göra en mapp som heter "mapp". Om detta inte funkar så måste det ju vara fel på XP.
//PetterSv: Radera mapp
Det här var mycket underligt. Jag ska forska!
Shell "deltree" sökväg
Och det fungerade ju toppen om man körde i startmenyn>kör
men hur gör jag för att vb ska få deltree att tacka ja på frågan?
Sendkey("J") eller?
Xp...usch... // R-musSv: Radera mapp
Har iofs inte testat,men tror inte att ett dos program
tar emot ett windowssystems SendKeys "J"
tror
SvenSv: Radera mapp
<code>
Tar bort en katalog och alla dess underkataloger och filer.
Använd följande syntax om du vill ta bort en eller flera filer och kataloger:
DELTREE [/Y] [enhet:]sökväg [[enhet:]sökväg[...]]
/Y Bekräfta inte innan underkataloger tas bort.
[enhet:]sökväg Anger namnet på katalogen som skall tas bort.
OBS! Använd DELTREE försiktigt. ALLA filer och underkataloger
i den angivna katalogen kommer att tas bort.
</code>
Så man skulle ju kunna skriva:
<code>
Shell "DELTREE /Y " & sökväg
</code>Sv: Radera mapp
fram något annat än protester vid:
deltree /?
man deltree
Hur i all världen fick du upp det där Andreas?
/Emma -nyfikenSv: Radera mapp
RD /S /Q sökväg
/Johan