Hej alla vb programerare. http://www.ccsweden.se/visbasic/lekt7.html Tack....men nu är det inte riktigt så jag hade tänkt mig, när man trycker på en Commond knapp så skal det sparas i en fil, med två olika kolumner, Men Tack för tipset Hej Okej, tack Sven, det blir bara bättre och bättre...men ändå inte som jag hade tänkt mig, det är så att Excel är ju uppbyggt med olika kolumner A,B,C osv....då hade jag tänkt mig att 50 skulle komma i kolumn A, Date skulle komma i kolumn B och Time i kloumn C. hej igen Hej, Tackar....det fungerar precis som jag ville att det skulle vara...tusen tack...än än gång... Tänkte bara säga att SvenPonsSpara i Exel och olika kolumner
Har ett litet problem det är så att jag skall spara en fil till Excel (filändelse xls) Nu är det så att jag vill ha lite info i en kolumn och datum och tid i kolumnen brevid alltså i kolumn A info och i kolumn B datum och tid, koden jag har är följande.
Open "c:\test.xls" For Append As #1
Print #1, 50
Print #1, Date, Time
Close #1
I denna kod kommer ju både talet "50" och datum och tid i samma koliumn, men hur separerar jag detta, Någon som har löseningen?Sv: Spara i Exel och olika kolumner
en enkel databas som jag provade
Mvh hasseSv: Spara i Exel och olika kolumner
Sv: Spara i Exel och olika kolumner
För ordningens skull så bör det se ut så här.
Dim FileNum As Long
FileNum = FreeFile
Open "c:\test.xls" For Append As #FileNum
Print #FileNum, 50 , Date , Time 'osv hur många kolumner du vill
Close #FileNum
mvh
SvenSv: Spara i Exel och olika kolumner
Går det att lösa?Sv: Spara i Exel och olika kolumner
När jag testade så kom 50 i kolumnen längst till vänster i xls
dokumentet ,har du inte A som den vänstraste kolumnen ?.
undrar
SvenSv: Spara i Exel och olika kolumner
så här kan man nog skriva. Funka för mig iallafall.
Dim FileNum As Long
FileNum = FreeFile
Open "c:\test.xls" For Append As #FileNum
Print #FileNum, 50 & vbTab & Date & vbTab & Time 'osv hur många kolumner du vill
Close #FileNum
Mvh
PSv: Spara i Exel och olika kolumner
Sv: Spara i Exel och olika kolumner
Print #FileNum, 50 , Date , Time 'osv hur många kolumner du vill
gör exakt samma sak som P:s
Print #FileNum, 50 & vbTab & Date & vbTab & Time 'osv hur många kolumner
Det är just tab man har kommatecknet till.
/Niklas Jansson