Är det nån som har en ide' vad det är för fel! Jag har altså skapat en daiabas i sql och använder Excel till att arbeta mot den. med en knapp på "blad1" öppnar jag en VBA apl.. som hämtar och lägger in data till sql. Vilken rad klagar den på? Eller är det hela? Då jag trycker på knappen så sätts värden från alla textboxar till angivna celler. Sen stänger den formuläret och öppnar "blad3" , skriver ut det samt öppnar "blad1". Detta fungerar alltså i excel. Men nu kommer felmed. körfel nr '1004' Metoden 'Worksheets' i objektet '_Global' misslyckades. När du gör det på intrat - är excelfilen öppen? vet den vilken arbetsbok Det kann du ju ha rätt i! Jag skall testa med det. annars får jag väl återkomma. Tack så länge. Jag har ju öppnat arbetsboken. Hur skall jag annars göra? Testade olika grejer men inget fungerar! Har du en referens till den öppna arbetsboken i koden - det är nog den Hej Emma! Tror inte det, men jag har inte testat att öppna dem så själv...Exel problem på intra!
Där finns en skriv ut knapp som skickar datat till "blad3" samt skriver ut "blad3" samtidigt. Nu har jag satt ut allt på intra nätet men den klagar på följande! Kan även tillägga att det fungerar då jag kör det från Excel, men det alternativet vill jag inte använda då flera användare skall ha tillgång till det!
Private Sub SetExcel_Click()
Worksheets("BLAD3").Range("D6") = txtfornamn.Value
Worksheets("BLAD3").Range("D7") = txtefternamn.Value
Worksheets("BLAD3").Range("D8") = txtanmdat.Value
Worksheets("BLAD3").Range("D9") = txtanmtid.Value
Worksheets("BLAD3").Range("L9") = txtanmalare.Value
Worksheets("BLAD3").Range("L6") = txtenhet.Value
Worksheets("BLAD3").Range("L7") = txtersattn.Value
Worksheets("BLAD3").Range("L8") = txtarbetstid.Value
Worksheets("BLAD3").Range("B13") = txtbeskrivning.Value
Worksheets("BLAD3").Range("B25") = txtatgard.Value
Worksheets("BLAD3").Range("D10") = txtanmnum.Value
Unload Me
Sheets("Blad3").Select
ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut Copies:=1, Collate:=True
Sheets("Blad1").Select
End SubSv: Exel problem på intra!
Vad är det för felmeddelande? Nr och text tack.
och vad är .value? Är det VBA:s motsvarighet till .text?
/EmmaSv: Exel problem på intra!
Sv: Exel problem på intra!
den ska använda - det är ju inte säkert att det är den aktiva?
Worksheets metoden brukar mig veterligt gå åt skogen när den inte vet
var den finns, dvs den vet inte i vilken arbetsbok den ska utföras. Vad jag
kan se så har du ingen referens till din arbetsbok i koden.
som behövs
testa att använda dig av liknande kod:
Skapa ett
Excel.Workbooks objekt
xlSheet = excel.worksheet
set wbObj = dinArbetsbok
använd
set xlSheet = wbObj.worksheets(dittBlad)
Jag har varit bortrest ett tag så jag har inte hunnit testa det ännu men jag tänkte göra det så småning om. Jag glömde att berätta att jag öppnar det från Explorer om det har nån betydelse!Sv: Exel problem på intra!
/Emma