Om jag vill göra ett program där man skriver in ett IP nummer så ska det skriva vad den ligger och om det går vad det är för en server? Det går inte att ta reda på vad det är för sorts server genom att bara kolla på IP numret. Olika servrar körs på olika portar på en dator. Vi säger att jag har IP 11.22.33.44. Port 23 på IP 11.22.33.44 kanske låter folk telnetta in till min NetBSD burk, medan port 80 tar dem till HTTP servern, 21 till FTP'n, 6667 till IRC:en osv. Du måste kolla på vilka portar som är öppna om du vill veta vilka olika servrar som körs på en dator, och detta är inte helt säkert heller. Vad händer om jag kör FTP'n på port 80 och HTTP på 6667, IRC på port 23 osv.? Då blir det ju helt fel. Råkade stöta på information om "LOC records", kom då att tänka på dig.IP info
Går det och om det går hur???Sv: IP info
Om du vill veta säkert måste du skriva funktioner som söker igenom olika portar och försöker hitta en "match". Du skickar till exempel HTTP data och kollar på vad du får tillbaka till alla portar på 11.22.33.44 tills du får tillbaka rätt sorts HTTP svar. Din ISP och administratören för servern som du scannar kommer dock inte bli särskilt glada på dig, många ISP:s tillåter inte ens att man portscannar någon, och de blir nog inte gladare om du håller på att skicka HTTP data till port 1-65535 på en host, för att sedan gå vidare till FTP, sedan till IRC osv. Det lär också ta en väldig tid att göra nåt sånt...
Det är också ganska svårt att säga var en server ligger bara genom att kolla på IP't. Du skulle kunna resolva den till en DNS adress och kolla på TLD'en. Detta är dock inte speciellt säkert - vad händer om TLD'n är .org? Då kan du inte veta. Du kan också kolla på en whois databas. Kommer inte ihåg riktigt just nu, men ripe.net håller reda på europeiska IP adresser, arin.net för Amerikanska. Kommer inte ihåg vad den byrå som har hand om Asien heter... Så du kan skicka en query till varje whois server och kolla på country koden. Kör man t.ex. en whois på mitt IP (195.67.250.28, pröva) på RIPE får man veta att countrykoden är SE (SverigE/SwEden) vilket är rätt eftersom ägaren till IP't är den svenska ISPen Telia. Problemet är ju dock att veta var själva servern står rent fysiskt sätt, vilken jag tror är helt omöjligt få reda på utan att kontakta någon på ISPen/personen som äger datorn.
Jag har Telia dialup, och för det mesta kopplar jag upp mig från min dator som står i Kärra ute på Hisingen, men vad händer om jag bestämmer mig för åka på en resa till Sydafrika och ringer upp Telia därifrån? Min dator (servern) står ju då i Sydafrika, men IP't ägs av det svenska företaget Telia. Men för det mesta skulle jag tro att man får ganska bra svar av att kolla på countrykoden från Ripe/Arin/...Sv: IP info
Information om "LOC records":
http://www.ckdhr.com/dns-loc/
Komponenter för att hämta informationen:
http://www.hexillion.com/software/