Hajj! Du får använda dig av shell.execute. Hej, Tack för svaren!...hjälp med Word i VB6
jag skulle vilja öppna ett word dokument i VB... jag vill kunna hantera det ungefär som en Ritchtextbox är detta möjligt?? har försökt med ole kontrollen ett tag nu ... men jag kan inte få ihop det så bra...
jag vill kunna öppna(löst)
spara??
få fram scrollbars???
ja o lite andra liknande saker.....
//MartinSv: hjälp med Word i VB6
Sök och läs om det så klarnar det.Sv: hjälp med Word i VB6
Du kan t ex sätta en referens till Word i projekt-referenserna. Jag tror att den heter Word Application eller något sådant. Därefter kan du skapa ett objekt av typen Word.Application med vilket du kan öppna/spara/redigera dokument.
Det kan vara idé att när du utvecklat klart ta bort referensen och i stället köra latebound ( CreateObject("Word.Application") ) så spelar det ingen större roll vilken version av word som är installerad på maskinen. Om du undviker att använda de allra senaste funktionerna vill säga.
Om du nödvändigtvis vill använda Word som en kontroll på ett formulär så kanske det kan gå, har aldrig testat (och har inte VB6 på den maskin jag sitter vid nu). Sätt en referens till word, och kolla sedan på toolbox inställningarna (CTRL + T ?), där har jag för mig att det finns en flik som heter "Insertable objects" (eller nåt helt annat :-). Kanske kan man göra någonting där...flummigt svar men jag har som sagt inte VB6 tillgängligt just nu...ska försöka komma ihåg att kolla upp det bättre ikväll efter jobbet...
Hoppas det hjälpte dig lite iallafall...
/Per HultqvistSv: hjälp med Word i VB6
men det är ungefär så långt jag har kommit själv. det MÅSTE bli en "ruta" på ett formulär, alltså INTE öppna word från VB..... o om jag använder det där OLE objektet så har jag kommit fram till att man ska använda "verbs"(?!?!) för att tala om för word-rutan vad den skall göra, hur den ska se ut med mera...... nån som vet något ... eller är jag helt ute o ........ har fel ;)
//Martin