Hej! Jag fårstår inte riktigt vad du är ute efter, men kan du inte använda funktionerna Chr() och Asc() för att omvandla istället för att göra det själv? Nja det stämmer inte riktigt. Jag roade mig för ett slag sedan att plocka fram alla acii värdena och kom fram till att det fanns nästan 50 000st(!) om du skriver så här så får du ut alla ascii-värden med medföljande nummer: Hej >Jag roade mig för ett slag sedan att plocka fram alla acii värdena och kom fram till att det fanns nästan 50 000st(!) "ASCII /as'kee/ n. Citat ur "Lär dig C++ på 3 veckor" av Jesse Liberty: Jo du har rätt med 7bitar, MEN eftersom man använder alla 256 tecknena så borde detta räknas som den fullständiga asciitabelnen på 8bit.Ascii värden?
Jag vill att alla ascii värden (0-256), syns i tex frmShowAscii, helst att man kan ha en const array som läser ut alle ascii värderna ifrån, så att man kan tex ta bort (ev lägga till) ascii värden.
Några som har nån smart lösning...
Tack på förhand!Sv: Ascii värden?
/Johan
PS. Det finns Ascii-tecken mellan 0-255 = 256 st :)Sv: Ascii värden?
Sv: Ascii värden?
'du behöver en listbox, sen är det bara att lägga koden i en commandbuttom.
For asciitabel = 0 To 255
tabel = asciitabel & " " & Chr(asciitabel)
List1.AddItem tabel
Next asciitabel
Glad kodning på er alla // R-musSv: Ascii värden?
R-Mus var snabb
Så här blev mitt svar
Option Explicit
Private Sub Command1_Click()
Dim i As Long
For i = 0 To 255
List1.AddItem Chr$(i) & vbTab & " = Ascii" & Str$(i)
Next 'i
End Sub
mvh
SvenSv: Ascii värden?
Skulle inte tro det. ASCII är bara 7 bitar, och rymmer därför endast 128 tecken.
MSSv: Ascii värden?
[originally an acronym (American Standard Code for Information Interchange) but now merely conventional] The predominant character set encoding of present-day computers. The standard version uses 7 bits for each character"
http://www.tuxedo.org/~esr/jargon/html/entry/ASCII.html
"Don't let your computer manufacturer tell you that there are ASCII characters beyond those shown above. ASCII uses only 7 bits and allows the most significant eighth bit to be used as parity bit, highlight bit, end-of-string bit (all of which are considered bad practice nowadays) or to include additional characters for internationalization (i18n for which we need 8bit-clean programs that do none of afore-mentioned silly tricks) but ASCII defined no standard for this and many manufacturers invented their own proprietary codepages."
http://czyborra.com/charsets/iso646.html
Behöver du fler?
MSSv: Ascii värden?
"Alla versaler, gemener, siffror och övriga specialtecken tilldelas värden mellan 1 och 128. Övriga 128 symboler och tecken är reserverade för datortillverkaren, även om IBMs utökade teckenuppsättning har blivit något av en standard."
det var där jag hade läst det. vet inte vad de kallas de där sista 128...Sv: Ascii värden?
Du har ju självklart rätt. Hoppas du förstår vart jag vill komma också =) // R-mus