Jag har ett VB-program med access databas. När jag kör programmet och ska gå in i ett formulär som i Form_load:en ska plocka upp data från databasen kraschar programmet och det blir ett Programfel... Sedan står det VB.exe och Dr.Watson "kopplas in". Vad kan det vara för fel??? Sitter hemma nu så jag minns inte riktigt. Har i alla fall ett formulär där jag vill ha upp kurser att välja mellan när formuläret laddas upp... Hmm... Tyvärr gav detta inte så mycket hjälp i hur problemet ser ut. Det skulle kunna vara att du la till det till SourceSafe... Nu är jag i skolan igen... Här är kod för att ta fram kurser... Har en funderan: Jag hittade felet idag!HJÄLP! Programfel!
Jag har installerat om VB--> det hjälper inte. Jag har startat om datorn och kopierat om filer hit och dit men jag vet inte hur jag ska åtgärda detta. Är i lite tidspress så snälla, svara snabbt om nån vet vad som hänt.
Soliga hälsningar Anne-SophieSv: HJÄLP! Programfel!
Private Sub Form_Load()
call dbconnection (Anropar en modul som sköter databaskopplingen)
Dim rs as ADODB.recordset
Set rs = New ADODB.recordset
With rs
.cursorlocation = adLock... (Kommer inte ihåg vad jag skrev här)
. (inte här heller....)
. (och inte här...)
.open "select kurs from tabellkurs", con
End with
End Sub
Likaså då jag gör inloggningsformuläret då jag anropar databasen för att kolla användarnamn och lösenord.
Till saken är att detta fungerade i fredags men när vi lade till Source Safe började det tjorva. Kan det vara nåt med databasen access kontra source safe? Jag har aldrig haft tjorv när jag jobbat mot oracle databas...
Hoppas att koden var till nån hjälp...Sv: HJÄLP! Programfel!
Synd att jag inte kunde vara till mer hjälp.
//PetterSv: HJÄLP! Programfel!
Option Explicit
Dim rsAktKurs As ADODB.Recordset
Private Sub Form_Load()
Call dbCon
Set rs = New ADODB.Recordset
With rs
.CursorType = adOpenStatic
.LockType = adLockOptimistic
.CursorLocation = adUseClient
.Open "select fltKurs_namn from tblH_Kurs", con
End With
cboKurs.AddItem rs!fltKurs_namn
End Sub
Här är modulens kod:
Option Explicit
Public con As ADODB.Connection
Public Sub dbCon()
Set con = New ADODB.Connection
With con
.CursorLocation = adUseClient
.ConnectionString = _
"data source = kulturskolan.mdb;" & _
"Provider = Microsoft.jet.oledb.3.51;"
.Open
End With
End Sub
Hoppas att nån kan hjälpa mig...Sv: HJÄLP! Programfel!
Måste man inte skriva con.Close och rs.Close, man ska väl stänga databaskopplingen när man är färdig... Men jag vet inte exakt. Det kan vara det som är felet.
//PetterSv: HJÄLP! Programfel!
Jag hade angivit fel provider. Det skulle vara
"Provider = Microsoft.jet.oledb.4.0;" men jag hade 3.51 och då fick jag ladda ner mdac2.0... och jet4.0... från microsofts hemsida.
Det fungerar perfekt nu.
Tack för förslagen till hjälp!