Jag har byggt en add-in för outlook som skall skicka vidare mailadressen på avsändaren av ett mail i inkorgen till ett annat program, men jag lyckas inte få tag i mailadressen. Om inte jag minns fel så finns det en property .sender. Hej, Tack för svaren, jag har sökt med ljus och lyckta bland alla egenskaper för MailItem och även testat CDO, men det kräver en inloggning och det är tyvärr inte acceptabelt för den lösning jag skall göra.Mailadress till den som skickat
<code>
' ** Deklarerad i global modul och tilldelad i OnConnection
' Dim g_objAppOutlook as Outlook.Application
' **
Dim objMailItem As Outlook.MailItem
Set objMailItem = g_objAppOutlook.Explorers.Item(1).Selection.Item(1)
'** Nu har jag mailobjektet som jag vill ha adressen för
</code>
Jag har sökt igenom alla properties för MailItem inklusive ItemProperties utan resultat. Någon som vet lösningen???
Mvh
/Bosse
Sv: Mailadress till den som skickat
Sök i Object library under Outlook-biblioteket. Då ser du precis vad som
finns under din mailItem och ej...
Har tyvärr inget Outlook-VB-projekt på den här maskinen, hoppas det
löser sig ändå...
/EmmaSv: Mailadress till den som skickat
Det finns en egenskap (property) som heter SenderName men om du vill ha själva e-mail adressen (SMTP) adressen kan du inte använda dig av denna egenskap.
Du måste använda dig av CDO istället för Outlooks objekts modell för att kunna få tag i den.
Se följande länk - med exempel kod:
http://www.slipstick.com/dev/code/getsenderaddy.htm
/UlrikSv: Mailadress till den som skickat
Det finns ju en Session-egenskap i Outlook.Application, men det är ju ett NameSpace, går det att istället få tag i en MAPI.Session via Outlook.Application så att jag slipper inloggningen?
/Bosse