Hej! om du kör med gamla COM så måste tlb filen som till hör Tjänsten finnas på klienten och vara registrerad. Hej Com+ med MTS är att föredra tycker jag. Men är Commerce.OrderGroupManager en EXE eller en DLL?MS Commerce Server & DCOM?
Jag försöker göra ett program som ska kopplas mot Commerce Server (CS) och ska använda CS's object.
Programmet och CS ligger inte på samma maskin, så jag försöker skapa CS objecten med DCOM.
ex:
<code>
Set oOGM = CreateObject("Commerce.OrderGroupManager", "192.168.3.128")
</code>
Men jag får bara ett felmeddelande, "Class not registered on local machine".
Någon som har någon erfarenhet eller tips om detta?Sv: MS Commerce Server & DCOM?
Om du kör med COM+ och MTS så måste du ha en lokal kopia av dll:en Detta för att när du skappar objektet så kontrolerar den vilka funktioner som finns på "servern" det görs lokalt men funktionen gå på servern.
//TobbeSv: MS Commerce Server & DCOM?
Ok...
Vad menar du med gammla COM?
Tlb filen? Vad innehåler den?
Jag har inte använt COM+, vilket föredras?
Jag använder VB6 om det hjälper nått.
Tack på förhand! :)Sv: MS Commerce Server & DCOM?
Det är lite bökit att administrera dCom med dcomcnfg mm
Skilnaden är att om du har gjort tjänsten som går på en maskin som en AktivX EXE så kommer du att få en tlb fil i samma katalog som du har ditt projekt. den skall då finnas på klienten och den måste registreras.
Sedan måste du köre dcomcnfg och sätta retigheterna på tjänsten, vilka som får skapa samt köra denna.
Om du kör med MTS och en aktivX Dll så skall den reggas både på klienten och i mts servern.
Men på felmedelandet som du får låter det som att du kör gamla hedliga DCOM och då måste tlb filen reggas på klienten
Du kan registrera tlb filen med
clireg32 %1.vbr -s %2 -t %1.tlb -d -l -nologo
där %1 är tlb filen
och %2 är vilken dator den skall peka på
//TobbeSv: MS Commerce Server & DCOM?
Kankse var dumt av mig att skriva att jag gör ett program, det är en dll jag ska göra.
Denna dll kommer att anropas ifrån ett annat program med COM. Och dll'en ska sen anropa Commerce Server, som ligger på en annan maskin, med DCOM eller nått.Sv: MS Commerce Server & DCOM?
Om det är en EXE så måste du ha tlb filen på samma dator som du försöker att koppla dig från, är det en dll så måste du ha en lokal koppia av dllenSv: MS Commerce Server & DCOM?
OK, tack för hjäpen Tobbe!
Jag har provat att regga commerce.dll på clienten men den vill inte regga.
Då körde jag ett program som heter ShowDep för att se om dll'en var länkat till någon annan dll. Och det var den, men efter att ha reggat den nya dll'en ville commerce.dll inte regga ändå.
Jag blir galen på detta! Sökt som en toker på nätet (och läst hela MSDN) efter hjälp om Commerce Server och DCOM, men inget av nytta.
Men tack för hjälpen ändå! ;)