Gah! Fel 53 betyder "The network path was not found". Hej Ur Msdn: ActiveX dll 1. Det är en vanlig dll nope - den tråden är tidigare. Det var då allt fungerade, sen kom hmm.. du sa ju att det var en vanlig dll och ingen activex? då ska man inte använda regsvr32 överhuvudtaget. Jag visste inte vilke typ av dll det var från början eftersom specen jag Hej Emma Tack alla som försökt hjälpa till. Problemet är fortfarande inte helt löst.dll och err 53 - PANIK! (LÖST?)
Det här är inte sant. Programmet fungerar enbart på min maskin. Så fort
vi testar på ytterligare maskiner hittar programmet inte dll-filen. Det
hjälper inte att lägga den i samma katalog som exe-filen, eller i
winnt-mappen eller winnt\system32. Inte heller hjälper det att hårdkoda
sökvägen till dll:en i programmet.
Något är allvarligt fel! Men vad? Det känns som om jag har testat allt och
börjar bli desperat!
/EmmaSv: dll och err 53 - PANIK!
Vanliga dll-filer behöver du inte göra något annat med än att låta dem vara i samma katalog. ActiveX-dll:er kan det dock kanske vara något speciellt med (har aldrig pysslat med såna). Men om det är fel 53 du får låter det ju som det skulle vara nåt annat...Sv: dll och err 53 - PANIK!
Vad är det för dll?
Är det en som du har gjort själv?
Hur vet du att den inte hittar dll-filen?
Vad har maskinen som krånglar får skärmupplösning och färginställning?Sv: dll och err 53 - PANIK!
-----8<-----8<-----8<-----8<-----8<-----8<-----8<-----
File not found (Error 53)
The file was not found where specified. This error has the following causes and solutions:
A statement, for example, Kill, Name, or Open, refers to a file that doesn't exist.
Check the spelling of the file name and the path specification.
An attempt has been made to call a procedure in adynamic-link library (DLL) or Macintosh code resource, but the library specified in the Lib clause of the Declare statement can't be found.
Check the spelling of the file name and the path specification.
In the development environment, this error occurs if you attempt to open aproject or load a text file that doesn't exist.
Check the spelling of the project name or file name and the path specification.
For additional information, select the item in question and press F1.Sv: dll och err 53 - PANIK!
========
Är det en activeX dll måste du registrera den så att den hamnar under HKEY_CLASSES_ROOT i registret. Annars kommer inte program som använder ActiveX att hitta den angivna komponenten. Det räcker med andra ord inte att lägga filen i system32 eftersom windows ENBART letar efter activeX i registret.
För att registrera en fil skriver du regsvr32 <sökväg>\minfil.dll
Om något har blivit fel kan du prova att skriva regsvr32 /u <sökväg>\minfil.dll, /u står för unload, dvs ta bort filen från registret. Starta sedan om datorn för att vara säker på att inget program använder dllen. Prova sedan att registrera filen på nytt.
Det kan oxå vara som så att det är din ActiveX dll som inte hittar en fil som den använder. Behöver alltså inte vara just ditt program.
Vanlig DLL
=======
Om det gäller en gammal vanlig hederlig DLL måste du bara lägga filen i PATH sökvägen (vilken alltid innehåller <sysdir> <sysdir>\system osv). För att se alla sökvägar som du kan lägga DLL:en i, skriv: "echo %PATH%" i en kommandoprompt. Notera att man normal ska lägga filen i sin egna folder eller i system32 beroende på om man bara själv ska använda den eller inte..
hoppas detta hjälper..Sv: dll och err 53 - PANIK!
2. Det hjälper inte att lägga den i PATH (mer än på min maskin)
testerna och det var då det sket sig fullständigt på alla andra datorer...
Hej.
Spånar lite.... OBS. Kan vara ute och cykla :)
Allt var OK på din dator INNAN du registrerade dll:en...
Krasch efteråt.
Om ditt program installeras med ett installationsprogram kan det
kanske vara så installationsprogrammet registrerar dll:en fast den inte borde göra det... kanske har med versioner eller kompatibilitet att göra.
Att fel värden skrivs till registret.
Därmed fungerade det inte hos någon annan än hos dej.
Om det är så borde ju en lösning vara att i packning av appen ange att just den filen inte skall registreras.
Jag antar att programmet inte fungerar på din dator i detta läget:
Du kan ju testa att avinstallera dll:en på din dator med hjälp av RegSvr32.exe /u dindll.dll (kommer inte ihåg riktigt)
Fungerar det då så kanske du kommit en bit på väg till lösningen.Sv: dll och err 53 - PANIK!
snarare så att ett program har fungerat hela tiden på min maskin.
Ett annat program fungerar av och till, beroende på om dll ligger i minnet
eller ej, för den hittar inte dll:en själv. Eller rättare sagt den hittar bara
dll:en i system32-mappen.
(Båda programmen använder dll:en på exakt samma sätt - vilket
totalt är 6 rader kod, 3 declare och 3 anrop)
Oavsett hur jag kör programmen på en annan maskin, fungerar de inte.
Hej.
Ett annat tips som har löst många problem för mej:
Kör dll:en i Depends.EXE och se vilka relationer den har till andra bibliotek...
Kanska kan du hitta något där...Sv: dll och err 53 - PANIK!
håller med förgående talare, kontrollera att dllen du använder inte behöver några filer.Sv: dll och err 53 - PANIK!
Fungerar ditt program på din dator nu??
Allmän fråga:
Hur fungerar en 'vanlig dll'?? Skrivs inga värden in i registret då?
Om det är så att inga värden skall skrivas in i registret om objekten i filen så kanske ditt installationsskript försöker göra det ändå.
Hoppas du löser det här snart.Sv: dll och err 53 - PANIK!
fick var snabbt ihopskriven. Testade att regga den för att vara på säkra
sidan så att jag inte skulle missa något - men det gick som sagt inte.
Allt fungerar på min dator, men inte på någon annans. och det fungerar
när dll:en finns i minnet, men inte alltid annars.
/emmaSv: dll och err 53 - PANIK!
tror som någon anna skrivit,du har någon komponent som
använder en special dll ,som inte finns på din användares dator
tror
Sven med ett "ge inte upp"Sv: dll och err 53 - PANIK!
Har dock lokaliserat vissa dll:er som verkar saknas på de andra maskinerna.
Men det besvarar ju inte frågan om varför det fungerar på min maskin
ibland - men inte alltid.
/Emma