En ide: inge bra på jet säkerhet men det låter onödigt jobbigt .. Som vanligt finns 100 sätt att lösa problemet på........ Man kanske kan dela upp det, skapa en "hemlig" fil i windows/system som måste finnas tillsammans med att man skriver i registret... Kristoffer... din ide tror jag inte är så bra... om jag förstod den rätt så borde det bara vara att instalera om programet så nollställs databasen... tror mer på att spara i registret Rekommenderar förslag från peterh.Använda 30 dagar?? Synpunkter tack!!
Mitt program som jag ska distribuera måste ha en access databas för att funka. Kan man inte då göra en tabell som innehåller en registeringskod och registeringsdatum. Varje gång programmet startas kollar man om det gått 30 dagar ännu och har det det så kan man inte starta programmet.
Man borde även kunna spara en registeringskod i databasen vilket gör att om användaren skriver in den koden så går programmet att använda efter 30 dagar.
Om man sedan lösenordsskyddar databasen borde ju det inte gå att ändra reg datumet och heller inte ses reg koden.
Vad tror ni?
Tacksam för synpunkter!
//KrisotfferSv: Använda 30 dagar?? Synpunkter tack!!
Sv: Använda 30 dagar?? Synpunkter tack!!
Vet ej vad som är säkrast... Men ditt sätt verkar lite bökigt tycker jag.. Varför inte använda registret i Datorn...
Det finns nämligen lite finurliga standard VB-funktioner för att använda registret.
Jag tänker närmast på följande två funktioner:
SaveSetting AppName, Section, Key, Setting
GetSetting AppName, Section, Key, Setting
Här följer ett exempel.
Private Sub Form_Load()
Dim dag As String
'Läs in värde från registret
dag = GetSetting("MittProjekt", "utvärdering", "dag", "")
If dag = "" Then
'Värdet finns ej, alltså första gången programmet körs, lagra dagens datum
SaveSetting "MittProjekt", "utvärdering", "dag", Date
Else
If (Date - CDate(dag) > 30) Then
MsgBox "Det har gått mer än 30 dagar"
End If
End If
End Sub
Säkert kommer du få fler andra lösningsförslag. Detta alternativ kan naturligtvis hackas i registret om man hittar nyckeln så är det bara att radera den..
Detta kan man kringå med en slags checksummekontroll och så vidare, men det är lite onödigt tycker jag.
Lycka till.
/peterhSv: Använda 30 dagar?? Synpunkter tack!!
Om du vill minimera risken för att någon hittar infot i registret
så ge det både en lite kryptat nyckel och sektion.
Har märkt att man mindre sällan raderar nycklar med lite konstiga namn från registret än nycklar som är lätt identifierbara med det program man har skapat.
Tex nyckel: CL_89fuop76
Sektion: aH9056_5
Bara förslag