går det att ta reda på hur länge windows varit igång via vbscript på något sätt.. isf hur? Tror den bara funkar i 2000 och nyare versioner av Windows. Annars får du nog använda dig av en tredje part objekt som anropar API för att få ut det du vill. Vars får du/ni tag på vbscript kod... finns det någon bra sida eller dokumentation där man kan leta rätt på exempelvis sån här kod som jag behövde nu... eller är det sånt du kan i huvudet? Allt finns på http://msdn.microsoft.com Coolt script men kan nån förklara varför jag får två timmar plus på min boot-up. Jag får ju samma fel, men kan inte se vad den får tiden från, nån som vet? Nu svamlar jag bara! :-) Funderade oxå på detta, men vad skulle då orginal tiden vara? EET?!? Ingen som vet nåt om detta?!? All info om just "Win32_OperatingSystem" klassen finns här: Jo, men det förklarar ju inte varför jag bootar upp min dator två timmar in i framtiden...eller? Sett "shour=shour - 2" Du menar alltså att datorn tror att tiden som kommer är GMT fast den egentligen är CET kompenserat för sommartid (dvs GMT+2) och då eftersom mitt operativ har CET +1 så läggs ytterliggare två timmar på dvs nu visar den helt plötsligt 4 timmar fel.... GMT+2 är samma som CET+1 = svensk sommartid. Ja, det verkar ju helt j**la absurt... Dubbelklicka på klockan nere till höger på aktivitetsfältet. Vad står det för tidszon? (Eller typ kontrollpanelen, nationella inställningar.) Det är väl bara att acceptera att den visar galet och köra en korrekt kod? :) Nä, så lätt skall man inte ge sig... ;) Nja...visst e det kul o forska i saker o ting men...jag ger mig iaf, nu när jag har lösningen.:) Det är inget fel. Bara att ni har uppfunnit en tidsmaskin =D // R-musWindows uptime via vbscript?
/JesperSv: Windows uptime via vbscript?
<code>
For Each obj in GetObject("winmgmts:").InstancesOf ("Win32_OperatingSystem")
sBoot = ConvertTime(obj.LastBootUpTime)
sNow = ConvertTime(obj.LocalDateTime)
Next
Msgbox "Uptime: " & DateDiff("n", sBoot, sNow) & " minutes"
Function ConvertTime(IntervalFormat)
sYear = mid(IntervalFormat, 1, 4)
sMonth = mid(IntervalFormat, 5, 2)
sDay = mid(IntervalFormat, 7, 2)
sHour = mid(IntervalFormat, 9, 2)
sMinutes = mid(IntervalFormat, 11, 2)
sSeconds = mid(IntervalFormat, 13, 2)
ConvertTime = sYear & "-" & sMonth & "-" & sDay & " " & sHour & ":" & sMinutes & ":" & sSeconds
End Function
</code>Sv: Windows uptime via vbscript?
Sv: Windows uptime via vbscript?
Sen har man gjort liknanande saker själv som relaterar till en del.Sv: Windows uptime via vbscript?
Bootade upp min dator 7:35 men tiden blir 9:35....
Vad går den klockan på egentligen?
JohanSv: Windows uptime via vbscript?
Kan det inte vara så att tiden som visas är någon form av 'orginal'-tid? Som vi sedan har GMT+1 på för att vi är i Sverige och sedan kanske +1 för att det är sommartid?
Thomas Thydal kan betydligt mer om detta!Sv: Windows uptime via vbscript?
GMT är ju tiden vi har nu -2 (tror jag, eftersom det är sommartid).
Så om bootningen skulle vara på GMT, skulle det ju stå 20020705073545
om man bootade upp 2002-07-05 09:35:45...
men istället är det ju tvärtom. tiden man får ut blir ju 20020705113545 med ovanstående exempel
Har sökt lite på hårddisk och register men har inte hittat någonting...
Skulle vara intressant att få svar på detta...annars kommer ajg inte kunna somna ikväll...
Är det en bugg i windows eller vad? I så fall vilka versioner?!?
Själv kör jag Microsoft Windows 2000 Professional Version 5.0.2195 Service Pack 2
Anybody????
/Johan - confusedSv: Windows uptime via vbscript?
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/wmisdk/wmi/win32_operatingsystem.aspSv: Windows uptime via vbscript?
GMT är tiden du ser som nu är vår tid +2. vintertid är det +1Sv: Windows uptime via vbscript?
verkar mycket logiskt....not
/JohanSv: Windows uptime via vbscript?
För att visa rätt i skriptet (som visar GMT+4 ?) måste två timmar tas bort.
Och varför den gör DET frågar vi Bill Gates?!Sv: Windows uptime via vbscript?
nåja, inte för att jag tror att jag kommer använda detta nån gång men det är ju intressant varför det blir fel...
IDAG E DET FREDAAAG:)Sv: Windows uptime via vbscript?
Inte bara fredag utan semesterdax...
Semester.....*avis* jag har bara helg.....:)Sv: Windows uptime via vbscript?