För att infoga text i en kolumn i en ListView skrev jag så här: ListView.ListItems.Add.SubItems(1) = "Blablabla", men då fick jag det här felmeddelandet: "This item's control has been deleted". Ser ut som du har raderat något item som du missat. Jag har redan löst det =). Men jag fick tyvärr ett nytt problem. Hur använder man första kolumnen i en ListView? Brukar oftast vara att man glömt lägga in en ColumnHeader som motsvarar det index du lägger en subitem i. En subitem måste ha en ColumnHeader. Första kolumnen är textvärdet för listItemet: Funkade utmärkt, men hur gör man så att det inte går att skriva i första kolumnen? Finns egenskap som heter AllowLabelEdit eller nåt. Sätt den till false. Kan man få pilar på kolumnerna också, som i t.ex. utforskaren och isf hur? Hej,Kolumner i en ListView
Är det någon som vet varför och hur löser man detta?Sv: Kolumner i en ListView
Posta lite mer kod kanske vi kan lösa det.Sv: Kolumner i en ListView
Jag får felmeddelandet "Invalid property value" när jag försöker lägg in nåt i kolumnenSv: Kolumner i en ListView
Tänk också på att ColumnHeader index börjar på 0 (noll).Sv: Kolumner i en ListView
<code>
Dim Item As ListItem
Set Item =ListView.ListItems.Add(,,"Kolumn 1")
Item.SubItem(1) = "Kolumn 2"
Item.SubItem(2) = "Kolumn 3"
</code>
Har för mig att du kan oxå använda ListSubItems collectionen på ListItem objektet:
<code>
Dim Item As ListItem
Set Item =ListView.ListItems.Add(,,"Kolumn 1")
Item.ListSubItem.Add "Kolumn 2"
Item.ListSubItem.Add "Kolumn 3"
</code>Sv: Kolumner i en ListView
Sv: Kolumner i en ListView
Visst går det att lägga till sorteringspilar i kolumnhuvudena (det var väl det du menade?) men det är bökigt. Som väl är har andra gjort det före mig och dig så här har du en lösning :
http://www.buygold.net/v05n07/v05n07.html
/Per Hultqvist