Jag jagar en component typ DriveListBox:en som finns som standard i VB6. Jag vill dock kunna komma åt nätverksplatser genom denna. Är det någon som kan tipsa om en sådan komponent. Tror mig ha funnit en på www.vbaccelerator.com men jag får den inte att fungera (Strular med registreringen) ... Varför vill du använda en sådan kontroll? Hej Andreas! Jag undrar vilka ..."andra, bekvämare sätt" du syftar på?? T.ex commondialogs eller BrowsForFolder.DriveListBox som kan visa närtverksenheter
Tack på förhand.Sv: DriveListBox som kan visa närtverksenheter
Vill du be användaren ange en mapp finns det enklare, mer bekväma sätt.Sv: DriveListBox som kan visa närtverksenheter
Sv: DriveListBox som kan visa närtverksenheter
Standard VB kontrollerna har ju inte utvecklas mycket sedan vb3. Vill du ändå skapa en "riktig" driverlistBox är det mycket krångligt i vb. Samt väldigt ostabilt. Men tror det går om du skapar och hanterar ett eget fönster med api anrop.
Kan ju också lösas med en Extern komponent. Men komponenter måste distruberas vid installation. Samt att det kan upstå problem och strul. Vilket du inte har möjlighet att åtgärda. Efter som man blir beroende av komponent leverantören.
Kan ju bytta ut komponenten vid problem. Men kräver ju mer arbete. Kan också kräva att man blir tvungen att förändra stor delar av applikationen.
Att externa komponenter kostar pengar. men där måsta man ta i hänsyn att man kan spara in den tid man anars måste lägga ner för att utveckla liknande funktionalitet.
Men det finns ju också grattis komponenter. Fårgan är om man kan lita på dem.
Det är därför jag rekomenderar dig att använda dig av det som redan finns inbyggt i windows. Gissar på att det kommer löna sig i längden.